Rosil

    Jag är en gymnasieelev, och tar studenten i år men eftersom min familj bor inte här, dvs de bor i Schweiz så vill jag flytta dit så jag undrar om det finns möjlighet att svara på min fråga.. Hur är det med den polska tandläkars license då? kan man jobba där efter man har pluggat färdigt de fem åren? eller finns det något speciellt man behöver göra?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    Schweiz får själv bestämma om de erkänner utländska utbildningar "rakt av" eller kräver kompletteringar. Kompletteringar kan krävas i form av kurser och/eller praktik.
    Reglerna kan också ändras "under resans gång", alltså de svar du får från Schweiz idag kanske inte gäller sen, om fem år.
    Oftast är det att rekommendera att skaffa sig högre utbildning i samma land där man sedan vill jobba; detta för att utbildningar i samma land är anpassade till de regler och bestämmelser som landet har.
    Hälsningar
    D: