Vera
    Hej, jag funderar på att plugga till ämneslärare och funderar då på att ha ämnena psykologi och samhällskunskap. Då det är det ämnena jag tyckt varit roligast att läsa på gymnasiet.

    Jag har läst på om vilka ämneskombinationer som fungerar och det ska samhällskunskap och psykologi göra, men vad jag sätt erbjuder ingen skola de ämnena tillsammans.
    Hur ska jag göra då? Ska jag läsa samhällskunskap på en skola och sedan ta psykologin på distans, eller går inte det?
    Vet som sagt inte hur jag ska göra så är väldigt tacksam om jag kan få hjälp med det.
    Tacksam på förhand, Vera.
    • Anna : Det är endast Linnéuniversitetet som just nu har tillstånd att utfärda lärarexamen för lärare i Psykologi /i alla fall enligt vad jag vet/ - därför råder jag dig att i första hand vända dig till studievägledningen på Lärarutb.på Linnéuniversitetet.
    • Anna : Linnéuniversitetet, studieort Växsjö - https://lnu.se/program/amneslararprogrammet-med-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan/ingang-psykologi-kalmar-ht/ erbjuder inom Gymnasie-ämneslärare, ingång Psykologi och möjlighet att kombinera med Samhällskunskap. Det är det enda programmet som jag hittade som kombinerar de 2 ämnena. Jag tror inte det finns flera liknande utb.i Sverige idag.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vera,

    det finns 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare:
    - hitta Ämneslärarprogrammet som passar in i dina planer - det är bekvämare, då har du bl a platsgaranti på kurser inom programmet;
    - läsa tillräckligt antal poäng inom de ämnen som du vill undervisa i och försöka sedan hitta var du kan läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning för just rätt ämneskombination.

    Det är rätt "rörigt" vad det gäller lärarutbildningar.
    Den allmänna rekommendationen är att vända sig direkt till studievägledningen på Lärarhögskolorna. Problemet här är dock att ofta vet studievägledningen om just sina egna lärarutbildningar - dvs endast vad som erbjuds på just deras högskola/universitet, men inte vad som finns på andra lärosäten.

    Vilka KPU-kombinationer som i framtiden kommer att erbudas att läsa och var, vet ingen idag. Vi kan bara gissa och hoppas att det på ngt. sätt kommer att lösa sig för dem som vill bli behöriga lärare.
    ______________________________

    Du kan alltså antingen "nöja" sig med något Ämneslärarprogram, som du hittar att söka till hösten 2018 och börja läsa på programmet och se sen vad som händer... det går ju också att hoppa av programmet eller att läsa kurser i psykologi på distans vid sidan av din heltidsutbildning på programmet /förhoppningsvis går det att hitta distanskurser i psykologi; och du kommer in på dem och hinner/orkar läsa dem utanför din heltidsutbildning på Ämneslärarprogrammet/...

    Eller sök fristående kurser i Samhällskunskap och Psykologi - så får vi hoppas att när du har läst 4 terminer på heltid inom ett av ämnena och 3 terminer på heltid inom det andra ämnet, att det då kommer att gå att hitta KPU, Kompletterande pedagogisk utb., med din ämneskombination; eller att det ska gå att lösa på ngt. annat sätt... ex. om reglerna kring lärarutbildningar förändras.

    Nu, när det är stor lärarbrist, skapas det olika projekt och lokala lösningar. Ex. i Dalarna kan man numera jobba som lärare och få lön redan under tiden man utbildar sig till lärare. Enligt den uppgiften vi har kan man om man läser till lärare i Falun att jobba 3 dagar på skolan och få 18 000 i månadslön och samtidigt läsa till lärare. På så sätt slipper man studieskulder samtidigt som man har relativt hög inkomst under sin studietid + att man skaffar sig arbetslivserfarenhet redan under utbildningstiden.
    Det är ex. på ett av projekten som startar upp på olika platser - för att försöka snarast möjligt lösa det akuta problemet med lärarbristen.
    Håll ögonen öppna, sök inte på Internet, kontakta studievägledningar på alla de lärarhögskolor som du kan tänka dig läsa på... så får vi hoppas du hittar ngt., som passar just dig!
    OBS! ansökningsperiod till höstens högskoleutb. börjar först 15 mars och det är till det datumet som utb.utbud fastställs.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte