Emelie

    Hej! Jag ska göra mitt slutgiltiga gymnasieval straxt och jag är intresserad av Natur samhälle inriktningen men har sett att ämnena matte 4 och fysik 2 saknas från poängplanen, vilket jag behöver för att kunna ha så många dörrar öppna som möjligt i högskolevalet, då jag inte är intresserad av att bli läkare. Min fråga är om det det går att lägga till Matematik 4 och Fysik 2 i det individuella valet och om det är något man kan göra på alla gymnasium med natur sam inriktningen? Jag tackar för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    i Naturvet.programmets inritning "sam" ingår inte matte 4 och fysik2 som obligatoriska kurser; de får läsas, dock, men det sker "i mån av möjlighet": det måste finnas lärarkapacitet till det på just din skola och schemat måste "gå ihop" för dig också, vilket är omöjligt att veta på förhand.
    Det är lärarbrist och lärartid kommer att prioriteras så att Obligatoriska kurser erbjuds i första hand; sedan om lärarkapacitet räcker, kan även icke-obligatoriska kruser erbjudas.
    Givetvis försöker varje gymnasieskola tillgodose elevernas önskemål om valbara kurser, men det är inte alltid som det är möligt.
    De kurser som du vill lägga till - matte 4 och fysik 2 läses under senare del av gymnasiet, oftast först i årskurs 3 - och det är i så fall, för dig, från hösten 2021. På så lång framförhållning kan ingen gymnasieskola lova dig att det kommer att gå välja de kurser (i alla fall inte till 100 % - för de vet ju inte om lärare i matte och fysik ska t.ex bli föräldraledig ... och hitta en behörig vikarie kan bli svårt, pga lärarbrist).
    Alltså, om du garanterat vill läsa matte 4 och fysik2, då är det inriktning Naturvetenskap som gäller.

    Tips!
    sök läsa på en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar på NA; inriktning läser man från årskurs 2. Då kan du under årskurs 1 skaffa dig ännu bättre uppfattning om vilken inriktning du vill gå och välja rätt inriktning under nästa läsår - inför år2 på gymnasiet.
    Vänligen
    Julia syv

    Exempel på gymnasieskolor som erbjuder båda inriktningar inom NA - naturvetenskap och Natur-och-samhälle, från hösten 2019:
    thoren-business-school-stockholm-medborgarplatsen
    thoren-innovation-school-stockholm
    varmdo-gymnasium
    viktor-rydberg-gymnasium-odenplan
    gymnasium/nacka-gymnasium
    sjolins-gymnasium-nacka
    gymnasium/vrg-sundbyberg
    gymnasium/hersby-gymnasium