ejwejkw

    Hej Jag har kommit in på ett program i Uppsala universitet och vill söka nu till fysik 1 för komvux men läsa distans. Funkar det att läsa det kurser på komvux i distans och läsa mitt program i universitet, eller går det inte?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om komvux i den kommunen där du är folkbokförd kan erbjuda just Fysik1 på distans eller flex eller kvällstid, vet vi inte. Det måste du fråga på komvux i din kommun.
    Det är inte förbjudet att läsa på universitet och på komvux samtidigt.
    Om du kommer hinna/orka det - kan vi inte heller svara på: det beror på din studiekapacitet (hur duktig du är) och på din övriga situation - alltså, om du jobbar vid sidan studier, om du pendlar långt, om du kanske har familj som du måste hjälpa mycket ... kanske små barn eller gamla mor- och/eller farföräldrar som du tar hand om eller om du samtidigt kanske håller på att ta körkort eller han många vänner  och vill spendera mycket tid med dem... Det finns massor med olika livssituationer. Och det är du själv som vet hur mycket tid och ork du har för studier.
    Heltidsstudier motsvarar insats på ca 40 timmar/vecka (precis som heltidsjobb).

    Vänligen
    Julia