Lana

    Hej! Jag har blivit antagen till lärarprogrammet vid Göteborg. Dock känner jag att det inte är något jag helst vill syssla med, utan istället vill plugga till ingenjör. Sökte till ett tekniskt basår, men kom inte in. Min plan nu, är att göra högskoleprovet nu i höst. Om jag får över 1.5 p, ska jag avbryta mina studier, och istället läsa Fysik 2 och Matematik 4. Det jag vill veta, är om jag hinner läsa de kurserna i tid, innan det blir stängt för anmälan? Går det ens att läsa flera kurser samtidigt?

    Edit: Vill seriöst veta om det är ens en bra idé. Det jag vill komma in på är högskoleingenjör, med inriktning mot samhällsbygge vid Chalmers. De senaste 5 åren har de krävt max 1.45 på HP.

    • Anna : 1.45 på HP är det ett resultat man ser i Efterhand. Antal platser ställs mot sökande med deras HP-resultat; sedan ser man (efter antagningen) vad den sökande hade som kom in sist; på så sätt får man Statistik från tidigare antagningsomgångar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,
    du frågar om man kan läsa flera kurser samtidigt - Vilka kurser menar du: Fysik 2 och Matematik 4? Eller andra kurser? Vilka i så fall?
    Fysik 2 och Matematik 4 är 2 stycken gymnasiala kurser som i omfattningen är 100 p. En sådan (100 p.) kurs läser man på komvux på heltid på fem veckor. Två 100p.kurser läser man på heltid på 10 veckor eller på halvtid på 20 veckor. Man kan läsa en kurs åt gången eller "blanda" - läsa 2 kurser samtidigt, om komvux i din kommun erbjuder de alternativen.
    Det är i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa gymnasiala kurser. Komvux i olika kommuner erbjuder olika antal starter per år; oftast är det start i augusti och start i januari, men kan finnas även mitterminsstarter och även "flexibla starter på distans", ex. "varje måndag" - men det är inte i alla kommuner som sådana flexibla starter erbjuds. Vill man ha lärarledd undervisning, är det oftast under en hel termin som undervisning förläggs - ex. på 20 veckor (augusti t o m december). Läser man fyisk 2 och matematik 4 under en termin - är det halvtidsstudier.

    Ang. komma in på resultat av högskoleprovet
    Vilket resultat på HP som kommer att krävas framöver, vet man inte på förhand. Att man kan få plats på utbildningen, vet man först när man får besked ANTAGEN, inte innan.

    Ang. påbörja en utbildning och hoppa av eller "hoppa över" till en annan utbildning...
    Man får hoppa av utbildningar. Det är dock smart att först komma in på en ny utbildning - och sedan hoppa av den "gamla" utbildningen. Men om du vet att du absolut inte vill läsa den utbildning som du kom in på - så kanske det är en bra idé att inte påbörja den.
    "Faran" i att gå en utbildning som man inte vill gå är att i fall man tar studiemedel, så förbrukar man sina "Studiemedels-veckorna" (och det är max under 6 år som man kan få studiemedel på eftergymnasial nivå). Man har också "förlorad arbetsinkomst" under tiden man studerar (för att om man jobbade - även med minimilön på halvtid - fick man ändå ut "någonting" i lön, fick "pensionspoäng" och arbetslivserfarenhet...). Men om man inte har möjlighet at få jobb, är det bättre att läsa "vad som helst" - för man lär sig, förhoppningsvis, ngt. nyttigt som kan bli användbart i framtiden. :)