Wictor
    Hej,

    Som jag beskrivit tidigare har jag för närvarande 2250 godkända poäng och har för avsikt att söka högskoleutbildning med poäng från högskoleprovet då majoriteten av mina betyg endast är G (eller E). Min dröm vore att studera till läkare, jag saknar dock betyg i Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2 för tillfället. De nya bestämmelserna oroar mig dock något och därför skulle det kännas skönt att äntligen få låsa in mina betyg innan de blir ogiltiga då denna konvertering som sker 2020 är både luddig och komplex att förstå.

    Min fundering är då, finns det möjlighet att studera dessa tre kurser efter att jag låst mitt slutbetyg eller har jag då inte rätt att studera på komvux? Alternativet är ju att studera dessa tre kurser och sedan låsa mitt betyg och inkludera kurserna. Problematiken är att jag arbetar på heltid och har gjort tidigare försök med kurserna. Det är andra saker i mitt liv som för tillfället tar mycket tid och jag vet inte hur utgången med dessa kurser blir. Därför skulle det kännas skönt att få ett slutbetyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wictor,

    enligt hur reglerna ser ut nu, så kan man ta ut Slutbetyg från komvux fram till 1 juli 2020, det är alltså 1,5 år kvar. Om du ej kommer att söka till högskola till hösten 2019, är det inte bråttom att ta ut ett slutbetyg.

    Fördelen med att vänta och inkludera kemi 2, fysik 2 och biologi 2 in i slutbetyget vore att du i så fall kan "slippa" ha andra kurser (i vilka du har lägre betyg), som inte är obligatoriska för ett slutbetyg.
    Betygen i kemi 2, fysik 2 och biologi 2 kommer ändå räknas in - även om de kurser ej ingår i ett slutbetyg - men i så fall räknas även de "onödiga" kursernas betyg också (som ingår i ett slutbetyg). Om du inte har som mål att ha så högt meritvärde som möjligt, utan kommer förlita dig helt på högskoleprovet, då kan du ta ut ditt slutbetyg nu, snarast.

    Du frågar också om du ej kommer få läsa kemi2, fysik2 och biologi 2, om
    det finns inga garantier att få läsa gymnasiala kurser på komvux, över huvudet taget (då endast grundskola är obligatorisk i Sverige) och när du redan nu har kurser som räcker för att ta ut ett slutbetyg, borde det inte spela någon roll om du först tar ut slutbetyget och sedan ansöker om kurser som du behöver för Särskild behörighet (mål med dina studier blir "Behörighet för högre studier" och det är ett av de mest prioriterade studiemålen, när man söker kurser på komvux).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    Eftersom du har ett högtuppsatt mål - att bli läkare; och komma in på läkarprogrammet är endast ett steg på vägen, sedan gäller det också att klara av tuffa studier med godkända resultat och göra det i 11 terminer (till att börja med) - sedan söker man en AT-tjänst, vilket inte alltid är så lätt heller... det finns exempel på att folk söker i flera år (enligt våra uppgifter är genomsnittlig tid efter läkarprogrammet innan man kan börja AT-tjänst - 18 månader); sedan är det minst 18 månader, ofta 21 eller 24 månader AT-tjänstgöring (en sort kvalificerad praktik med lön) och först efter att detta blir godkänt, kan man ansöka om läkarlegitimation.

    Genom att beskriva svårigheterna på vägen, försöker jag förklara att mycket goda grundläggande kunskaper och inarbetad studieteknik krävs för att klara hela vägen till läkarlegitimation.

    Det finns därför all anledning att satsa på att skaffa sig mycket goda kunskaper och en ordentlig "studievana"; om man tror att genom att komma in på läkarprogrammet, så är man redan "hemma", då kan man bli besviken. Känner personligen en f d studerande på läkarprogrammet som fick sluta efter halva läkarutbildningen pga icke-tillfredställande studieresultat.

    Nu känner jag inte din studiekapacitet och hur duktig du är, över huvudet taget, men tänkte att det inte är fel att påminna om att komma in på en utbildning (oavsett vilken utbildning det är) är endast Första steget - sedan är vägen lång efter det...

    • : Tack för det snabba och utförliga svaret. Angående att det är 1,5 år kvar beror väl lite på som jag förstått. Jag tog studenten 2011 och har precis läst upp mina betyg mot ett slutbetyg. Jag frågade tidigare en fråga här angående slutbetyg och examensbevis och har förstått att det inte är helt enkelt. Rektorn på orten sa i somras att jag får studera mot slutbetyg men
    • : Jag vet även att det finns någon slags 8 års regel. Med tanke på att det hela är en tolkning av rektorn så gör det mig orolig. Om jag helt plötsligt skulle få läsa mot ett examensbevis skulle mitt gymnasiet köras i botten.
    • Anna : Japp, ang. 8-årsregeln... - många ggr kan man göra undantag (exempel: ett mycket gammalt betyg i Matematik A kan man inte ta in i ett slutbetyg men om man på senare tid fick godkänt betyg i matematik 2, är då helt befogat att anta att man "höll matte-kunskaper vid liv" genom högre studier i samma ämne... och även arbetslivserfarenhet kan man "åberopa" och ta in många kurser "den vägen", även om betygen är för gamla).
    • Anna : Om det blir "en katastrof" att tvingas läsa mot examensbevis eller inte beror väldigt mycket på exakt vilka kurser du redan har betyg i (om de kurser går att "konvertera" till nya kurser eller inte). Antal poäng till exam.bevis är endast 50 p. fler än till ett slutbetyg men visst kan det bli jobbigt. Dock kan man vinna i högre meritvärde och bättre kunskaper (om man läser mer lär man sig mer).
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan.
    • : Okej, detta betyder alltså att om jag har otur så kan flera av mina betyg ogiltigförklaras innan juli 2019 och jag får läsa nya kurser för att få ett betyg?
    • Anna : Ja, det kan bli så. Om det inte går att påvisa att du "höll kunskaperna vid liv", går det inte - enligt reglerna - att ta in "gamla kurser" i ett Slutbetyg. Fundera kanske på att ta tjänstledigt från jobbet och läsa på heltid under våren 2019; om du vill och kan läsa snabbare än på heltid, uppge att du vill bli klar med ditt slutbetyg innan "kurserna går ut": kan inte lova att rektor godkänner studier på mer än heltid, men det är en bra anledning och kan gå.
    • : Okej. Problematiken i detta är att jag haft en flickvän i Kenya sedan 2,5 år tillbaka och vi har nu sökt uppehållstillstånd för henne. Migrationsverket har som krav att den man ska flytta till i Sverige har ett fast jobb. Med tanke på de betyg jag har från skolan så ser jag tyvärr ingen möjlighet att någonsin kunna söka med hjälp av dem. Det alternativ jag tycker verkar bäst är att låsa slutbetyget nu och sedan läsa upp Kemi 2, Fysik 2 och Biologi 2 utan press. Måste dock säga att det inte känns bra att jag spenderat två år med att läsa upp mina betyg och sedan låsa in F i det.
    • Anna : Du gör som du tycker blir bäst, men jag undrar om du kan få jobb även utan ett Slutbetyg? Vad ska du använda Slubetyget till? Om du vill skaffa dig ett "fast jobb" så kan man göra det även utan ett slutbetyg; ... det är säkert mycket jag inte vet eller förstår... men för mig ser det ut som att ta ut ett slutbetyg just nu löser inte några av dina problem.
    • : Jag vill studera till läkare och om jag inte kommer in där så kommer jag att plugga något annat. Jag har för tillfället 1.4 på HP och strävar efter högre. För tillfället har jag ett fast jobb för att kunna söka uppehållstillstånd för min flickvän. När hon integrerats, lärt sig språket och kanske fått ett jobb så kan jag börja fundera på att plugga. Varför jag vill fixa det nu är för att betygen snart kan bli ogiltiga? Annars hade jag lätt kunnat vänta.
    • Anna : En svår situation. Du behöver både bli behörig och ha höga meriter för att komma in på läkarprogrammet och samtidigt behöver du i några år ha fast jobb. Det är många bollar som du har i luften samtidigt. Samråd med SYV på komvux. Du kan också boka tid hos studievägledare på läkarprogrammet eller hos studievägledare på Central studievägledningen på universitetet.
    Läs alla kommentarer