Jonathan
    Hej, till kommande termin kommer jag studera en kurs som heter "digital musikproduktion" på en folkhögskola. Jag har även blivit antagen till en kurs som heter "musikproduktion 1" på Linneuniversitetet. Båda kurserna är på distans och halvfart så jag klarar av det logistikmässigt. Jag vill gå båda två för att lära mig så mycket som möjligt. Det är inte samma kurs men de liknar ju varandra iom att båda är kurser i musikproduktion.

    Mina frågor är:
    1. Får jag studera två kurser som liknar varandra så pass mycket samtidigt?
    2. Får jag CSN på heltid när jag läser två halvfartskurser som liknar varandra samtidigt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    Folkhögskolornas Informationstjänst har tyvärr stängt för semseter t o m 6 augusti och det går inte just nu få svar från dem. Jag tänkte man kunde fråga om de skulle ev ha "ngt. emot" det att du läser en "liknande kurs" på högskolan...

    Personligen så tycker jag det är OK att läsa "liknande utbildnignar" samtidigt för att ha djupare kunskaper.

    Från CSN´s sida är det OK; jag har nu pratat med en expert i den frågan som jobbar på CSN. Hon säger att "eftersom det är utbildningar på Olika nivåer, i Olika skolformer" är det OK.

    Att folkhögskola eller högskola skulle kontrollera vad du gör på "din andra halvtid" och ha ngt. emot det - har jag svårt att tro (men kan inte lova ngt....).

    Sammanfattning:
    från CSN´s sida är det OK.
    Vad din folkhögskola eller högskola skulle säga om saken, vet inte jag. Tror inte det blir problem, men kan inte lova ngt.

    Bästa hälsningar & lycka till

    ANNA