Christofer
    Jag har planer på att söka till en YH-utbildning.
    Dock så kräver den matematik 2a, 2b, 2c och svenska 2.
    Eftersom jag hoppade av i början på gymnasiet, så har jag inte ovan betyg.

    Är det möjligt att börja studera heltid via distans ovan kurser samt 1a, 1b, 1c?
    Att jag börjar med 1a och när den är avklarade så går jag vidare till 1b etc.

    YH-utbildningen är beräknad start oktober 2019 och min förhoppning är att vara klar med ovan kurser tills dess.

    Är det möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christofer,
    du behöver inom matte endast läsa matematik 1a oh 2a. Eller 1b och 2b - eller 1c och 2c. Man läser en av kurserna på varje nivå.

    a-spår är lättast; b-språk är medelsvårt (inriktat mot ekonomi) och c-spår är avancerat (inriktat mot naturvetenskap).
    '''''

    Inom svenska behöver du svenska 1 och 2 eller SAS, svenska som andraspårk 1och 2.
    Men detta är endast SÄRSKILD BEHÖRIGHET.

    För övrigt, kräver yrkeshögskola, som regel, fullständig Gymnasiekompetens. Detta för att yh utbildningar är kvalificerade Eftergymnasiala utbildningar.
    Yh kan göra undantag; med det görs i princip endast om antal behöriga sökande är för få. Yrkeshögskola vill inte ta in obehöriga om det finns tillräckligt många behöriga.
    Men det skadar, givetvis, inte att söka.
    *********
    Fullständigt gymnasiekompetens skaffar man sig på 3 år på heltid.
    De kurser som krävs för dig för Särskild behörighet: 2 mattekurser och 2 svenskakurser kan man läsa på heltid under en termin eller på halvtid - under ca 1 läsår.
    Om din komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) erbjuder de kurser på distans, kan endast din komvux svara på.
    Vänligen
    ANNA