Monir

    Hej! Jag har ett lågt medelvärde på mitt gymnasiebetyg och behöver höja det för att kunna söka till en utbildning på universitet. Då undrar jag om jag kan göra en tenta i mitt modersmål som är persiska för att inkludera det i mitt gymnasiebetyg (som är från mitt födelseland) och på så sätt kanske kunna höja medelbetyget. Tacksam för ert svar.

    • Julia : Jag svarar Ja på din fråga. jag förklarar i mitt svar, läs nedan. Lycka till!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Monir,

    det är egentligen en fråga till Antagning.se - reglerna för sökande till svenska högskoleutbildningar, som har Utländska gymnasiebetyg finns på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutb men hur de reglerna tolkas och används är det upp till antagningsgrupperna på de enskilda lärosätena, men det samordnas av Antagning.se enligt de reglerna som fastställs centralt, men i vissa fall kan antagningsgrupperna på de enskilda lärosätena även göra undantag.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, i tabellen KURSER SOM KAN HÖJA DITT MERITVÄRDE FÖR DIG MED UTLÄNDSKA GYMNASIEBETYG, finns det Modersmål 1 och 2 nämnda; därför borde du kunna ha fördel om du skaffar dig höga betyg i en eller båda av de kurserna. Även kursen "Modersmål - aktiv tvåspråkighet" nämns också i den tabellen, så även högt betyg i den kursen skulle också kunna öka konkurrenskraft i dina gymnasiala betyg; försök få så höga betyg du kan i de kurserna. Får du möjlighet att Läsa dem - gör det. Det är lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämfört med att man gör prövning i den.
    Hävningsing: Kurser som kan höja meritvärde för dit med utländska gymnasiebetyg.