Mikael SYV på FrågaSYV

    <hej Filippa!

    Det är antagligen en profil som din skoIa skapade där de satt in Eng7 som "obIigatorisk" kurs för den är inte ObIigatorisk egentIigen, men den ger Meritpoäng, 1.0 extra för du om du får godkänt betyg i den kursen.

    Du kan jämföra med att i faII du höjer från E tiII A i en 100 poängskurs som t.ex Matte 1 - då får du höjning på ca 0.4

    och för godkänt betyg i Eng7 får du 2,5 gånger mer - 1.0.

    Om du tror att du kan få godkänt betyg i eng7, är det bra om du Iäser den.

    Om du inte tror du kan få godkänt betyg i eng7, gå prata med SYV på din skoIa och fråga om skoIa kan erbjuda dig en annan 100 poängskurs eIier 2 st. 50-poängskurser, för du måste också ha viss "volum" i din gymnasieutbildning, för att uppnå kraven för Examensbevis.

    Hälsningar

    Mikael SYV