Anna
    Hej, jag läser natur/sam (sista året) och har läst Spanska 4 i tvåan och nu Matematik 5 och Fysik 2 i trean som individuellt val. Jag har alltså läst ett ämne utökat och ingen av dessa tre kurser är obligatoriska, men det är obligatoriskt att välja två ind. val. Jag vet inte vilken kurs som är registrerad som utökad, så jag undrar om det går att välja vilken som ska göra det. För jag fick bättre betyg i Ma5 och Fy2 än i spanska, så är det möjligt att registrera spanska 4 som ind. val och på så sätt räkna bort det från mitt meritvärde?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    Spanska 4 ger 1.0 i merit>>>. Och om du kursen ger meritpoäng, räknas betyget ändå in i ditt jämförelsetal. Men det är givetvis bra om andra kurser, i vilka du har Högre betyg - även de räknas in i ditt jämförelsetal.

    Gör så här

    1. ta reda på hur din Individuella studieplan ser ut /du har rätt att veta det/ - fråga SYV på din skola; be att få utskrift på din Individuella studierplan
    2. när du i Individ.planen ser vilken av kurser som står som Utökad, "U"-markerad - hör av dig igen. Då vet vi "vad vi pratar om".

    Det kan också hända att SYV och Rektor på din skola inte går med på att ändra i efterhand. Det finns ingen direkt förbud mot att ändra i efterhand, men Skolverkets riktlinjer säger att studieplanen ska redigeras proaktivt, dvs planeras framåt. och så säger Skolverket också att det är "inte meningen att möblera om i studieplanen endast med målet att höja meritvärde". Och vissa gymnasieskolor tar fasta på det och ändrar inte i efterhand. Andra - ändrar för att de "tar fasta" på att det ej finns något direkt förbud. Inte bra att det är olika på olika skolor! :(

    Men ta reda på

    1. hur din Individ.studieplanen ser ut

    2. om den ser ut på ett sätt som är mindre bra för dig, fråga din syv i så fall om hen kan ändra

    3. Och du kan alltid höra av dig igen, när du vet hur det ser ut i din Individuella studieplanen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för snabbt svar! Jag har nu kollat min studieplan som jag kommer åt via internet (fronter) och då står Ma5, Fy2 och spanska 4 under IV (individuellt val), men jag kan inte någonstans i hela dokumentet hitta något "U" eller "utökat". Kan det bero på att det inte är valt?
    • : Och om det som jag läser som utökat ger meritpoäng, "förlorar" jag dem då? Ger inte matte 5 också merit?
    • Julia : Matte 5 ger också merit. Om matte 4 krävs för särskild behörighet till just Din högskoleutb. ger matte 5 - 1.0 i merit; annars ger matte 5 - 0.5 i merit. Det är alltid bättre att ha de kurser med lägre betyg som U-kurser; för de räknas in bara ibland. Och de "vanliga kurser" räknas alltid in.
    • Julia : Vi på Fråga syv kan inte veta varför det i din indiv.studieplan inte är markerat vilken kurs som är U-kurs. Individ.val är det 200 poäng, dvs 2 normalstora kurser.
    Läs alla kommentarer