Julia
    Jag går andra året på den humanistiska linjen på en viss ort men är intresserad av att gå den längre bort i en annan stad? Är det möjligt att byta skola men fortsätta samma program eller behöver man gå i den närmaste skolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia
    det finns inga lagar som säger att man tvungen måste gå på den närmaste skolan. Däremot kan det finnas flera praktiska hinder i att gå på en skola i en annan stad, ex. kommer du orka dagligen pendla?

    En annan och kanske ännu mer aktuell fråga är om det finns ledig plats på utbildningen på skolan i en annan stad. Finns det inga lediga platser, kan inte rektorn ta in ännu en elev; om ledig plats finns kan rektor ändå neka ta in en ny elev (det är rektors bedömning som kommer att gälla och rektorer brukar vilja se studieresultat(betyg) och närvarorapport och även få utlåtande från SYV på den egna skolan om eleven som vill komma in kommer (enligt "kurssammansättningen") kunna uppnå kraven för examensbevis. Sedan fattar rektorn beslut att ta in en ny elev in i en pågående utbildning eller att svara att det inte går.

    Du får givetvis ställa frågan om ledig plats finns - till personal på den skolan dit du vill byta. Oftast sker byten på somrarna och inte mitt i läsåret (detta för att det är svårt - för alla: lärare och elever - om en ny elev kommer in mitt i pågående kurser).

    För att se vilka gymnasieskolor som HU erbjuds - se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA