Om du är 22år, är du för gammal för gymnasieskolan. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bör söka.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roza,
    om du är 20 år eller äldre, då stämmer det - som Anna redan har svarat - att det är till Komvux man söker och inte till en "gymnasieskola för ungdomar".
    Men du frågar kanske för någon annans räkning eller så kanske det inte riktigt stämmer att du är över 20 år, därför tänkte jag att jag svarar direkt på den frågan du ställer.
    Alla BEHÖRIGA sökande konkurrerar om plats på gymnasiets nationella program. För behörighet till ett yrkesprogram räcker det med 80 betygspoäng, om de är i "de rätta ämnena" - svenska, engelska, matematik + fem andra (valfria) ämnen;
    För behörighet till högskoleförberedande program måste man ha minst 12 godkända betyg i sitt Slutbetyg från Grundskolan - av dem också svenska, eng och matte är obligatoriskt att ha godkända betyg i. Mer om Behörighet till Gymnasiet - var god se gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet