Emil
    Hej!

    Jag läser för tillfället en fristående kurs på Uppsala universitet. Jag vill dock börja plugga ett program på Stockholms universitet till hösten 2017. Problemet är att jag endast läst matematik 2b, och programmet kräver minst matematik 3b. Finns det någon möjlighet att hinna börja läsa matte 3b nu, och fortfarande kunna ansöka om en plats på programmet hösten 2017? Eller är jag försent ute, och får plugga matte 3b under hösten för att sedan hoppa på programmet våren 2018?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Emil

    sista kompletteringsdag är 21 juni 2017. Du måste göra ansökan senast i mitten av april - men sedan kan komplettera t o m 21 juni. Om du skaffar dig kunskaper genom självstudier - och för det finns det en bra sida - www.matteboken.se - kan du kanske hinna göra prövning. Betyg från prövningen är precis lika bra som betyg man får i slutet av en läst kurs.

    Du kan givetvis fråga på komvux i din kommun, och gör det snarast i så fall, om de kan erbjuda dig möjlighet att läsa på kvällstid eller på distans.

    Matte 3b är en 100 poängskurs och läses på heltid på fem veckor. På halvtid läser man en 100 poängskurs på 10 veckor. Om du gör prövning - förbereder du dig genom självstudier och kan då läsa hur mycket du vill, när du vill och hur du vill. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar! Jag ska kolla upp det! Påverkar det mitt meritvärde om jag "pluggar upp" min matte? Har hört att det är svårare att komma in om man kompletterar?
    • Anna : Du är inte behörig utan godkänt betyg i matte 3, då MÅSTE DU KOMPLETTERA, i annat fall har du ingen chans att komma in på utbildningen. Du kommer prövas endast i BII urvalsgruppen. Om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet, kommer du att prövas även i HP-urvalsgruppen.
    • Anna : BII urvalsgruppen får färre platser tilldelade.... och därför är det OFTA men inte alltid - så att det är något svårare att komma in. Men du har inget val. Du kan ju inte färdas tillbaka i tiden och in på gymnasiet och där ha läst matte 3. Det går ju inte! - därför är det ingen idé att grubbla över det nu. Försök få så högt betyg i matte 3b som du kan, då det betyget kommer också räknas in i ditt meritvärde.