Anis
    jag pluggar handelsprogrammet i gymnasiet men jag har tankar om att jag är mer intresserad av skådespel kan man plugga vidare inom teater i högskolan om jag pluggar handels i gymnasiet just nu? och jag kom in på handels med ganska så låga betyg från grundskolan.

    3 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anis,
    yrke Skådespelare kräver inte alltid att man har en formell utbildning.

    Inom de konstnärliga yrken är det så att Talang, kontakter och tur kan vara mycket viktigare än vilken utbildning man har. Men som SYV säger jag inte att utbildning ej behövs. Dock tycker jag det är viktigt att veta att "bara för" att man skaffar sig utbildning inom skådespeleri betyder det inte per automatik att man också får jobb/uppdrag som skådespelare sen.
    Utbidlningar inom skådespeleri finns inom olika skolformer, ej endast på högskolenivå, utan kan finnas även på folkhögskolorna, inom KKU och hos privata utbildningsanordnare.

    Så, frågan är om du just vill läsa på en högskola eller om du vill helst få jobba som skådespelare? Det är inte exakt samma sak, alltså... men visst, kan man få jobb som skådespelare efter en högskoleutbildning, men inte per automatik. Risken finns att ej få några jobb/uppdrag, över huvudet taget; i alla fall inte som skådespelare.

    Om du vill komma in på en HÖGSKOLEUTBILDNING inom skådespeleri, gäller följande: Behörig till utbildningen är den som har grundläggande behörighet. Vidare krävs godkända antagningsprov, som är urvalsgrundande. Vid antagningsproven bedömer en antagningsgrupp de sökandes förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen, samt fördelar de studieplatser som finns, utifrån en rangordning.

    Grundläggande behörighet kommer du att ha om du har examensbevis från gymnasiet och godkända betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.

    • : Jag har typ ingen erfarenhet i just skådespel men tänkte att man kanske läser och tränar på det i högskola men skulle också vilja jobba som skådespelare också men vet inte direkt hur jag ska börja eller var jag ska börja?
    • Anna : Jag har nu skrivit svar till dig. Mitt förslag är att du funderar på om du vill söka till ES, teater.
    • Anna : Du kan i alla fall gå på några Öppna hus eller på en "teater-lördag". Läs gärna mitt svar! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan se på vilka gymnasieskolor som Estetiska programmet, inriktning Teater finns - i Stockholms län finns det 10 gymnasieskolor som erbjuder den utbildning; du kan söka till åk1 på några av de skolorna, om du vill.
    Om du kommer in på ES, teater, betyder det inte att du "måste" börja där, för att du kan stanna på din nuvarande utbildning. Men genom att söka till ES, teater kan du se om du kommer in; och du vill kanske sedan byta och börja på den utbildningen.

    Du kan i alla fall gå på Öppna hus på de gymnasieskolor som erbjuder inriktning Teater, tycker jag. Du kan då träffa lärare som undervisar i skådespeleri och elever som läser på den utbildningen och ställa frågor till dem. Ex. bjuder Fryshusets gymnasium på öppet hus den 3 maj.

    Stockholms Estetiska gymnasium bjuder på Teater-lördag den 5 maj och infokväll- den 7 maj.

    Södra Latins - har Miniöppethus - den 26 april. Och Viktor Rydbergs Jarlaplan - har öppet hus den 4 maj.

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig som rekommenderar några skådespelarutbildningar - ex. ett årig eftergymnasial Skådespelar-/teaterlinje på Katrinebergs folkhögskola i Halland - Falkenbergs kommun - 10.5 mil söder om Göteborg - Internat (boende på skolan finns) och man kan få Studiemedel - det är en Eftergymnasial utbildning, dvs man ska helst ha Examensbevis eller i alla fall Studiebevis efter 3 år på gymnasiet, kika på Regionhalland.se/vara-skolor/katrinebergs-folkhogskola/vara-utbildningar/teaterlinje

    Samma folkhögskola erbjuder också korta kurser, 3 dagar, ex. 1-3 augusti Prova-på skådespela; dock måste man betala själv (då får man även mat och boende under de dagarna) - kostnaden kan uppgå till ca 2000 kr. och så betalar du resan till och från skolan själv.

    ***********
    En annan rekommenderad av en sakkunnig folkhögskola är Fridhems folkhögskola, kika på deras Teaterlinje - fridhem.fhsk.se/vara-utbildningar/kulturkurserprofilkurser/teater

    Även andra folkhögskolor, som kanske finns mycket närmare dig kan erbjuda både kortare och längre kurser i Teater, Skålespeleri - Scenframställningar och dylikt. Folkhögskolornas gemensam hemsida är www.folkhogskola.nu

    ____________________________
    I Stockholm rekommenderar den sakkunnige som vi fick svar från - i första hand Calle Flygare Teaterskola >>>.

    HEJ IGEN, ÄNNU ETT SVAR FRÅN EN SAKKUNNIG, VAR GOD LÄS NEDAN:

    Det finns inga formella krav på att man ska ha gått till exempel teaterinriktningen på gymnasiet för att söka sig till högskolorna för scenkonst till exempel. Däremot är konkurrensen väldigt hård om studieplatser i skådespeleri på högskolan så de flesta har tidigare erfarenhet i någon form. Det finns också flera bra folkhögskolor och eftergymnasiala utbildningar i teater. Mitt tips är att personen i fråga går in och tittar på de olika skolornas antagningskrav. Och försöker få kontakt med någon person med god insikt i arbetet inom teater.

    Allt gott!

    Saga SYV

    Viktiga är att man vill lära sig uttrycka en önskan att stå på scen, förmedla viktiga berättelser, möta publik och arbeta tillsammans i kollektiva, konstnärliga processer.
    De krav som finns är att man är behörig att söka Estetiska programmet (godkänd i minst 12 ämnen) se https://www.gyantagningen.se/ansokan-antagning/behorighet-vem-kan-soka-till-gymnasiet.html

    Om man söker till ES Teater gör man antagningsprover . Exempel på dem kan man se på skolornas hemsidor, ex. på https://steriksgymnasium.stockholm.se/monologer-infor-antagningar-teater-2018-2019

    Det eleven får göra på provet på S:t Eriks gymnasium är:
    ·        En kort uppvärmning.
    ·        Uppspel av den förberedda monologen inför teaterlärare följt av en kort intervju.
    Monologtexter hittar du på skolans webbplats.
    ·        Improvisation i grupp.

    Välj en av texterna och tänk på följande när du arbetar med monologen:
    Vem är du? Var befinner du dig? Vem/vilka pratar du med?
    Du kan också välja en egen monolog tagen från en befintlig pjäs.
    Ta i så fall med dig en utskrift av texten.
    OBS! Provet tar ca 3 timmar så ta gärna med något att äta och dricka.

    Det är meritvärdet som avgör elevens rangordning.
    Elevens meritvärde är den sammanlagda summan av betygspoäng och provpoäng.
    Betygspoäng = summan av de 16 bästa betygen (max 320)
    Provpoäng = 1-20 gånger 16 (max 320)
    Meritvärdet = betygssumman + provpoäng (max 640).

    Med vänliga hälsningar

    S, SYV

    Hej igen, jag fick nu svar från ännu en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Hej!

    Det går utmärkt att söka in till de teaterhögskolor som finns i landet utan att ha pluggat teater tidigare. Till alla fyra teaterhögskolorna antas man genom antagningsprov som ser lite olika ut beroende på vilken högskola. De första provet handlar vanligtvis om att man får spela upp en förelagd scen och en självvald scen. Därefter kan man gå vidare till provomgång två och sedan tre, i vissa fall fyra. I proven ingår vanligtvis sångprov, röstprov, improvisation, fysiskt prov etc...
    En förutsättning för att komma in är att man har godkänd gymnasieexamen. Men det är många som söker och få som kommer in. Så det kan vara en stor fördel om man arbetat med teater tidigare, många har gått teaterinriktning på gymnasiet, eller någon eftergymnasial teaterutbildning, många tar också hjälp av skådespelare/regissörer för att få coachning inför proven. Detta är dock inget krav.

    Hoppas att det var till lite hjälp.

    Mvh
     S.

    Och ännu ett annat svar. Var god läs nedan:

    Det flesta utbildningar inom Teater efter gymnasiet har någon form av audition. Där ser de om man som elev har förutsättningarna för teater/skådespeleri. Jag tänker att det är bra om man har provat på teater tidigare men det är inget krav på att man har gått Estetiska programmet med inriktning Teater.
    Till utbildningarna inom högskola/universitet krävs även grundläggande behörighet. Frågan är om eleven som går Handel och Administrationsprogrammet läser högskolebehörighet?
    Det finns utbildningar inom Folkhögskolan som inte har samma krav. Titta gärna på www.folkhogskolan.nu.

    Hoppas att du har fått svar på frågorna!