sara
    Hej jag går på praktiska gymnasiet inom el och energi, alltså jag går på lärlingsprogram och jag vill läsa vidare. Jag går i andra året nu min skola har ingen inriktningar och jag vill specialisera och bredda mig ytterligare inom programmet jag vill fördjupa och jag vill välja automation som inriktningar. Vad ska jag göra??! Jag känner att jag har hamnat på fel kurs o tycket att det är försent å byta skolan nu eftersom jag jobbade 50% och nu i tvåan ska jag jobba 75%. jag vet inte vad jag gör jag går vilse! Min skola har inte heller programmering vilket att jag ville helst läsa det. Jag tycker om datorer jag vill plugga sen som civilingenjörsutbildning i elektroteknik eller ingenjör datateknik. Vad ska jag göra några tips om hur ska jag göra???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om du inte är beredd att försöka byta till en annan skola, måste du acceptera att du kanske inte kan läsa alla de kurser som du önskar... Ingen skola kan erbjuda alla kurser. Det är ju tyvärr lärarbrist också.
    ****
    Till Civilingenjörsprogrammet på universitetet kan man inte bli behörig på ett yrkesprogram - oavsett vilken skola man läser på; detta eftersom det krävs bland annat godkända betyg inte bara i Matematik 4, men även i Kemi 1 och Fysik 2... och kemi och fysik läses inte på något yrkesprogram. Fysik och kemi läses endast på Teknikprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet.
    Så, om du vill bli behörig till Civilingenjörsutbildningar måste du antingen byta till Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet och gå om årskurs 1 Eller förbereda dig för att du ska behöva komplettera efter gymnasiet.
    ***_ Ännu ett alternativ för studier på Eftergymnasial nivå är Yrkeshögskola, se några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola: utb. till Elektronikingenjör; utb. till Elkonstruktör; utb. till Elkraftingenjör. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    ***
    Synd att din skola inte erbjuder läsa Programmering. Kanske nästa år - när du går åk3 blir det möjligt? Fråga på skolan.
    ***
    Om du är beredd att försöka byta skolan - svara inom vilken region, vilka städer som ligger inom pendlingsavstånd för dig, så ska vi försöka tipsa om vilka skolor du kan försöka byta.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA