Sofia

    Går man samma väg för alla legitimerade terapeututbildningar? ( är mest intresserad av KBT och psykodynamisk terapi) 1. Går en utbildning som tydligt visar att jag är legitimerad ( en akademisk examen på universitetet) 2. En psykoterapeututbildning ( om inte detta ingår i examen så måste detta läsas till) 3. Måste kunna bevisa att jag har bedrivit klientarbete regelbundet under ett par år. 4. Slutligen så kan man söka till utbildning inom KBT eller psykodynamisk terapi. Vet att det är så inom KBT men är det även samma väg inom psykodynamisk terapi om jag vill bli legitimerad sådan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Som det är idag, så är det i Sverige läkare, psykolog eller socionom som kan vidareutbilda sig till psykoterapeut och att specialisering görs inom steg 2 terapiutbildning. Steg 1 betalar man oftast för att läsa; svårt att hitta en annan väg.

    Se vilken behörighet som steg 2 terapiutbildning på universitetet kräver; behörighetskraven kan ändras i framtiden, svårt därför att planera i detalj på lång sikt.

    Mitt råd är att söka till en an de tre utb., som ger mäjlighet att vidareutb dig till psykoterapeut - läkarprogrammet, psykologprogrammet  eller socionomprogrammet .

    Studie- och yrkesvägledare