Alicia

    Hej, jag går sista året på bygg och anläggningsprogrammet inriktning målare. Jag har haft det rätt svårt i skolan under hela min skolgång men inte just med själva ämnena utan för jag har 3 st diagnoser. Jag har ADD, OCD och tourette syndrom. Detta gör att jag kan må väldigt psykiskt dåligt, blir stressad för minsta lilla och vääääldigt trött. Utöver detta har jag nu för några veckor sen fått reda på att jag har problem med sköldkörteln och börjat få medicin för även detta. Min fritid och stället där jag kan vara mig själv är hos min häst jag jag knappt hinner eller orkar med nu känns det som. För jag är ute på APL 3 dagar i veckan där jag jobbar 7-16 och sen går 2 dagar i skolan. Jag känner mer och mer att detta inte är något som passar mig. Utan jag vill bara ta studenten för att sen kunna jobba med annat som timanställd och samtidigt plugga vidare på distans på högskola. Där jag hittat det jag alltid velat plugga till och bli. Jag valde att gå bygg bara för att få göra något praktiskt samtidigt än att bara ha teoretiska ämnen. Och för jag alltid gillat att pyssla och vara igång och göra saker med min kropp och händer och vara igång. Detta har alltid varit min tanke att läsa vidare det är därför jag la till högskoleförberedande. Men just nu känner jag att jag inte mår så bra och är väldigt trött och utmattad. Så när jag kommer hem efter min apl är det bara att fixa med mat osv för nästa dag sen äta och sen somnar jag. Vilket gör att jag inte ens orkar med min häst som är det bästa jag vet. Det är även svårt att göra mitt gymnasiearbete på min Apl och vi är inte i skolan och har det praktiska utan bara teoretiska ämnen. Så jag har försökt prata med min mentor om jag kan göra mitt gymnasiearbete hemma hos min pappa då det är ett garage att i så fall fixa invändigt. Detta säger han då att jag får göra på helger och kvällar vilket jag aldrig kommer orka eller vilja. Så jag har försökt ge som förslag om jag kan göra detta hemma på måndagar och bara ha 2 dagars apl, då detta ger mig som en paus från jobb och skola, samtidigt som jag vet hur exakt hur jag ska få mitt gymnasiearbete gjort och ändå orka med jobb och skola resten av veckan. Och även kanske till och med orka med min häst då jag kan lägga upp mitt arbete så som jag vill den dagen. Min pappa har även skrivit ett mail till min mentor om detta då min mentor inte kunde se själva problemet för mig utan han sa att vi löser mitt gymnasiearbete på min apl, men detta hjälper inte mig att orka med skolan och jobb och hela veckor. Utan nu har det blivit att jag varit hemma minst 1 dag per vecka för att samla kraft till skola och jobb. Så både jag min mamma och pappa ser detta som en bra lösning men min mentor ser bara omständigheter och verkar inte förstå hur jobbigt detta är för mig. Detta handlar även om ca 8 måndagar framöver och då har jag även hunnit höja min medicin för sköldkörteln och bli mer van med den och sen då kanske får mer ork när den är rätt inställd. Så jag mår bättre och orkar med skola och apl. Men jag undrar hur jag ska göra för min mentor lyssnar inte på mig eller min pappa. Har även tagit detta med min syv Men hon verkar inte riktigt heller förstå hur jag menar. Så nästa för mig är att ha möte med pappa, mentor, syv och förhoppningsvis min kontaktperson på vuxenpsykiatrin. Men detta behöver hända nu, vilket det inte känns som det kommer göra. Det går även en i min klass som inte går på sin apl alls men hon kommer ändå kunna gå ut gymnasiet i sommar med examen och allting precis som vanligt. Hur är det möjligt? Går det att lösa att även jag gör på detta viset? Mvh sönderstressad tjej.

    • Julia :

      Börja med att ta alla "papper" på dina diagnoser och gå prata med skolsköterska, som även kan förmedla kontakt till skolläkare. Du kan även prata med Kurator på din skola, också. eller kanske ännu bättre om du ber om att skolsköterska och kurator + dina föräldrar och du - träffas alla samtidigt, så vet alla vad som sägs... så att du slipper gå mellan skolsköterska och kurator (fram-tillbaka) som det ibland kan bli...

      Du behöver få utlåtande/rekommendation om att läsa på deltid eller om "anpassad studiegång". Du ska inte behöva försöka ÖVERTALA din mentor eller SYV att göra någon sort Undantag, som de inte har befogenteter ens att bevilja; det är i princip meningslöst att försöka snällt be att få vara hemma en dag i veckan: antingen så har du rätt till att läsa på deltid och/eller till anpassad studiegång pga dina hälsoproblem elle så ha du inte det. Jag hoppas att du har det, men du måste "gå via" hälsopersonal. Även om du är 18 år och är myndig, så får du gärna ta hjälp av dina föräldrar, det kan ingen förbjuda att du gör. Jag tycker ANNAs svar är i stort sett rätt. Tänk också på att i fall du detta läsåret genomför din 3-åriga gymnasieutbildning och blir "färdig med gymnasiet", så kan du inte på nytt gå ännu ett nytt gymnasieprogram sen, men om du nu t.ex skulle hoppa av - då kan du till hösten söka till ett nytt gymnasieprogram. Vill inte uppmuntra någon att hoppa av gymnasiet... men i vissa fall kan det ändå vara en bättre lösning än att kämpa i motvind och riskera sin hälsa. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,
    jag förstår att du har det jobbigt. Jag kan försöka hjälpa dig genom att förklara vad som gäller och vem som kan hjälpa dig och med vad.
    Det är på skolan REKTORN som är ytterst ansvarig, inte din mentor eller SYV. Så ni bör vända er till Rektorn och boka möte med honom/henne (med rektorn alltså) men de övriga som mentor, syv, skolsköterska, kurator och några lärare kan givetvis delta... men det är Rektorn som ni bör prata med.
    Rektorn kan svara att det är frivilligt att gå på gymnasiet, vilket är ju sant då det i Sverige endast grundskola som är obligatorisk.
    Rektorn kan vilja se Sjukskrivningsintyg där läkare och/eller psykolog rekommenderar att du läser på deltid.
    Du kan bli sjukskriven på heltid (om läkare och/eller psykolog ger dig en sådan sjukskrivning) och även då kan du på deltid delta i skolarbetet, om och när du orkar... men du kommer då troligtvis ej uppnå kraven för examensbevis.
    En bra lösning kan vara att du ber om sjukskrivning (det är Läkare som sjukskriver) och med order från rektorn och hjälp av SYV på din skola gör upplägg på deltid för det här läsåret och för nästa läsår; rektorn kan ansöka om förlängd studiegång för dig (pga dina diagnoser).

    Det finns många fördelar i att gå på gymnasiet i stället för att sedan söka till komvux eller till folkhögskolorna; på gymnasiet får du garanterat läsa de kurser som du behöver får att kunna få ut examensebevis; du får gratis lunch på skolan; läser du som lärling får du även lärlingsersättning; du får gratis läroböcker och åkkort. Inget av det får du när du är klar med gymnasiet; du kommer behöva själv betala för att åka till-från skolan och köpa läroböckerna samt betala för mat på skolan, om du läser på komvux eller på en folkhögskola... det tänker man ofta inte på... att det är både ekonomiska och andra fördelar för gymnasieelever, som ej finns inom andra skolformer...

    ***
    Om du inte vill jobba som målare i framtiden
    I så fall förstår inte jag varför du ska läsa mot examensbevis (yrkesbevis) som Målare. I så fall kanske är en bättre lösning att försöka byta till Naturbruksprogrammet/inriktning Djur (profil Häst) om du vill hålla på med hästar (som yrke/jobb) i framtiden i stället.
    ***
    Angående det att din mentor och SYV (som du upplever) inte förstår dig... så kan jag säga så här: de har inte befogenhet att säga att det är OK att missa skola varje måndag, det ligger utanför deras "mandat". Det är inte deras beslut, helt enkelt. Du kan skolka och missa studiehjälpen från CSN; du kan helt hoppa av gymnasiet (då mister du studiehjälpen och rätt till åkkort och gratis lunch på skolan...). Men läsa på gymnasiet är frivilligt.
    Om du vill att din skola får fram ett speciellt upplägg för dig som är delvis på distans, så kan inte skolan göra det: de saknar resurser för det; det är dyrt och omständigt och flera andra elever kan då också kräva anpassningar (de kanske också har diagnoser - andra diagnoser, och behöver ANDRA ANPASSNINGAR - men hur ska skolan orka med det?). Det är lärarbrist och många skolor "går på knäna" redan när de inte gör extraanpassningar...
    Jag tror inte att personal på din skola inte vill förstå och inte vill hjälpa dig, men de saknar möjlighet till det. Det finns ju många elever som av olika anledningar har diverse "problem", detta förutom sjukdomar - det kan t.ex vara tragiska händelser (död av nära anhörig) eller mobbing eller att föräldrarna fick jobb i en annan stad och eleven måste flytta mitt i läsåret men det på den nya orten ej finns den utbildning som hen läste på den gamla orten... och allt detta "ramlar på huvudet" på rektorerna; och annan personal på skolan måste göra som rektorn säger för hen är deras chef. Och rektorn kanske inte hinner ens tänka på just den frågan, för att det är så mycket annat som också måste hinnas med!

    Som sagt, det är fel väg att gå att försöka få din mentor eller SYV att ge dig tillåtelse att stanna hemma på måndagar. De har inte mandat att fatta det beslutet.
    Jag tycker det är mycket mer framkomlig väg att gå via Läkarintyg eller Intyg från en psykolog (rekommendation att du behöver läsa på deltid eller kanske till och med vara sjukskriven helt).
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA

    • Julia : Om du nu blir sjukskriven på heltid, behåller du rätten att ha studiehjälp från CSN under din sjukskrivning; och när du sen mår bättre kan du återuppta dina studier på samma utbildning eller söka till en annan utbildning. Hälsan är det viktigaste du har! "Den friske har tusen önskemål men den sjuke har bara ett..." ... Är man så pass sjuk att man inte orkar någonting, då kan man inte jobba eller studera, och vem vinner på det? inte du, inte din familj och inte samhället!
    • : Som svar till Anna Syv. Jag vill inte gå om jag jag vill bara bli klar med skolan så snart som möjligt. Och det med att läsa på distans osv handlar om när jag sen ska gå högskola och läsa vidare. För min tanke har alltid varit att läsa vidare efter skolan. Och det jag vill läsa vidare till har jag hittat en distanskurs på. Så det handlar inte om skolan nu. Och förmodligen har jag ett jobb jag kan jobba deltid på samtidigt som jag läser vidare. Där de är kväll, natt dag osv. Så min tanke är nu att bara klara av skolan på något sätt för att sen få det överstökat.
    • Anna : Men att "klara av skolan" - menar du att få ut examensbevis eller bara sluta gå i skolan? för att sluta gå på gymnasiet kan du direkt... du är myndig, 18 år och gymnasiet är frivilligt att läsa på. vill du få ut examensbevis, behöver du uppfylla kraven för examensbevis och de kraven kan inte minskas pga sjukdom... Har man hälsoproblem kan man få längre tid på sig, men inte lägre krav.
    • Anna : Den där "distanskurs" som du nämner, jag vet inte vad det är för utbildning, men du måste kunna Komma in på den. ofta konkurrerar man med sina tidigare betyg. Då måste man ha tillräckligt höga betyg, annars så kommer man tyvärr inte in. Svårt att säga ntg mer när man ej vet vad det är för utbildning som du vill komma in på.
    • :

      Jag menar om det går att lösa på något annat sätt än att ha apl 3 dagar i veckan. Typ läsa andra kurser istället så jag kan lyckas ta studenten till sommaren. Liksom lägga till andra kurser som matte osv så jag kommer upp i dom poäng som krävs för att kunna ta studenten eller vad det nu handlar om så man kan ta studenten.

      Och mina betyg rent så sätt är det inga fel på. Är inte underkänd i något ämne.

    • Julia : Att "ta studenten" - ? man kan mena väldigt olika saker med det... att få delta i student-festen? att slippa gå på gymnasiet nå mer? eller att Uppnå kraven för examensbevis? för att uppnå kraven för exam.bevis och få ut EXAMENSBEVIS - då måste man uppfylla rätt så strikta krav; och det är rektor på gymnasiet som ansvarar för att alla krav uppfylls; ansvar för planeringen mot examensbevis är ofta delegerat till studie- och yrkesvägledare på den skolan, där den studerande läser mot examensbeviset; vid tveksamheter - då vänder man sig till rektorn. I Yrkesprogram ingår minst 15 veckor praktik på heltid; läser man som lärling befinner man sig ännu mycket mer på arbetsplatserna. Vill man inte läsa som Lärling, bör man på sin skola fråga om man kan byta till vanlig (klassrums-) undervisning.
    • : Ja precis som du skrev så menar jag examensbevis. Vet att en i min klass inte gör sin apl längre men ändå kommer få sitt examensbevis. Så det är det jag menar vad som krävs för att få examensbeviset? Är detta något jag kan ta med syv på min skola eller är det också rektorn jag ska ta det med?
    • Julia : Rektorn är ytterst ansvarig på skolan. Du får givetvis prata med vem du vill - med SYV också... Vad "en i din klass" har för situation, vet inte vi här på Fråga SYV. Att hen som är "en i din klass" kommer få Examensbeivs är det ingen som kan veta på förhand, för att det bl.a krävs godkänt betyg i GA, gymnasiearbete... och det betyget sätts under vårterminen, alltså om ett halvt år. Ingen kan på förhand veta vem som kommer uppfylla kraven för examensbevis.
    Läs alla kommentarer