Adam

    Hej! går sista året i gymnasiet i hotell och turism programmet inriktat mot konferens. Jag har på senaste tiden haft lite ångest angående mitt gymnnasieval. När jag gick i 1an och 2an så var det roligt men på senaste tiden så har jag tappat intresse och känner att hotell är inget för mig. Min fråga är om jag inte vill jobba med hotell senare efter att jag har tagit studenten vad kan jag göra?

    • Milla : Om du inte vill jobba med hotell, vad vill du jobba med? Kika på olika yrken på www.framtid.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam;
    om du vet inom vilket område du i stället för hotell, vill jobba - får du gärna svara vad det är för yrke/bransch... I vissa yrken, som t.ex Elektriker - är det extremt viktigt med "rätt utbildning" då man ej kan få jobb utan just den utbildningen; och det är samtidigt väldigt svårt att som vuxen, med en annan gymnasial utbildning i bagaget, få yrkesutbildning.
    Skulle du t.ex svara att du vill bli Elektriker, skulle jag råda dig snarast möjligt försöka komma in i år 1 på EE/elteknik och läsa om år1 och 2 på gymnasiet. Detta för att få yrkesutbildning på komvux, när man redan har 3-årig gymnasial utbildning, är väldigt sällan möjligt, tyvärr (pga Komvux måste prioritera "lågutbildade").

    För övrigt, så är möjligheterna väldigt många... det finns tusentals olika utbildningar inom olika skolformer, både i Sverige och utomlands. Vad som passar just dig - kan jag tyvärr inte svara på, då jag känner inte dig, alls.

    Inom yrkeshögskola finns det ett bl.a ett antal påbyggnadsutbildningar - men om du inte vill jobba inom hotell, då är det ju inte aktuellt för dig att läsa en påbyggnadsutbildning inom Hotell. Men det finns också andra, icke-påbyggnadsutbildningar, ex. YH till Medicinsk sekreterare/Vårdadministratör, Apotekstekniker och Lokförare - bara för att nämna några... Jag rekommenderar Yrkeshögskola till alla dem som vill snarast möjligt få jobb. YH visar mycket bra resultat i att just "ge jobb". hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se

    Det finns många tusen olika yrken. Och du är ung. Du har extremt många olika möjlighter... Kika därför på många olika yrken. På www.framtid.se beskrivs det över 2.ooo st. av dem... men det finns ännu fler yrken ... och du kanske kan uppfinna ditt eget yrke, som idag ännu inte finns?
    Nya yrken tillkommer ständigt och du kanske kommer att jobba inom ngt. som idag ännu inte finns (och då kan man inte säga vad det är för att det finns ju ännu inte.... :).
    Hänvisning/Lästips: framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Jag hade tänkt mig Handel skulle gärna vilja jobba i sportbutik som e.x stadium,intersport,dechatlon eller fritidsledare men då måste väl jag börja om från 1an?. eller går det att ha kvar min hotellutbildning och sen plugga vidare till nåt annat bara ifall att jag skulle vilja jobba med hotell i framtiden?

    • Julia :

      Jobben som säljare/butikssäljare och säljare, över huvudet taget, är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivaren anställer vem hen själv vill. Och detta, oavsett vilken utbildning man har. Det är mer Personlighet, kontakter, tur och hur flexibel man är - som spelar roll, än vilken utbildning man har.
      Det enda som jag kan tänka mig kan vara bra om du gick på Handel- och admin.programmet: om du fick gå på praktik just i en sportbutik (i varje yrkesprogram ingår minst 15 v praktik) men det går inte på förhand garantera att du på HA kan få praktik just i en sportbutik eller att du efter HA och praktik i sport-butiken kan få jobb just i en sportbutik, eller i någon butik, över huvudet taget.

    • :

      okaj tack och om det gäller fritidsledare vad är det för krav då? måste jag byta till barn och fritidsprogrammet

    • Julia :

      utbildning till fritidsledare ligger på Eftergymnasial nivå och ges på folkhögskolorna; man läser i 2,5 år på hetid och fritidsledarutbildningar finns med olika intirkningar, på flera folkhögskolor. Du kan läsa på folkhögskolornas gemensam sida www.folkhogskola.nu och/eller kontakta deras gemensam infotjänst E-post: [email protected]
      Telefon: 08-796 00 50
      Jag ser på folkhogskola.nu/kurstyper/yrkesutbildningar/fritidsledare ca 20 st. fritidsledarutbildningar (några av de för "yrkesverksamma", som de faller bort då du idag inte jobbar inom det...).

    • Julia :

      Behörighetskraven till Fritidsledar-utbildningar på olika folkhögskolor kan variera men ofta är det följande som krävs "en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller motsvarande från folkhögskola eller komvux. Du bör även ha relevant erfarenhet från fritidssektorn."
      Alltså, är det oftast OK att ha läst på vilket program som helst på gymnasiet, bara man ha genomfört med tillfredsställande resultat 3-års studier; helst ska man uppnått kraven och fått ut Examensbevis /men man jag kan tänka mig att det inte är omöjligt att komma in även med ett Studiebevis, men det beror på hur många som söker/.
      Vad "relevant erfarenhet från fritidssektorn" är - kan man tänka väldigt olika kring... t.ex om man varit aktiv i fotbollsklubben under några år... att man med sin familj är ute och campar ofta och kan mycket om att överleva i naturen... när du söker berättar du vad du har för erfarenhet och så hoppas man att det räcker för att kunna bli antagen.

    Läs alla kommentarer