Zoey
    Hej, jag går sista året på estet och media men jag har insett att linjen inte är för mig och jag hatar skolan jag går på. Vi har ingen SYV på skolan så kan inte få någon hjälp. Ända sen mitten av tvåan har jag mått piss och det har bara blivit värre, jag skolkar väldigt ofta för jag mår så himla dåligt och jag ligger efter med uppgifter. Jag vill kunna ta studenten men det känns inte värt om jag ska må så här dåligt. Kan jag pausa min utbildning och ta ett sabbats år och fortsätta sen eller ska jag hoppa av och söka en annan utbildning efter att ha tagit en paus? Går det? Eller finns det någon annan lösning?
    • Milla : Har du pratat med kurator? Det kan många ggr vara till stor hjälp! andra personer på din skola som du borde kunna vända dig till för hjälp är din klasslärare/mentor, skolsköterska och rektor på ditt program. Om möjlighet att ta studieuppehåll med platsgaranti - behöver du prata med rektor om.
    • Mikael : Hur går det? Har du bestämt vad du vill göra? Kan vi hjälpa dig mer?
    • : Jag funderar på IM men jag måste prata med min rektor för att se hur jag ska gå till väga.
    • Mikael : Det är rektor på IM som bestämmer att ta in en ny elev, men din rektor kan säkert hjälpa till. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zoey!
    Oj, det är väldigt tråkigt att du mår så här dåligt!
    Jag vet inte om det är mycket tröst i att det är "bara" en termin kvar av gymnasiet!
    Sedan, även om du inte uppnår kraven till examen /och får Studiebevis/ - kan du komplettera på komvux.

    Vi har samlat våra bästa tips som svarar på din fråga - på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    och jag råder dig läsa dem först och höra av dig sen till oss igen.

    Jag hoppas att något i våra samlade tips blir till hjälp för dig!
    Hör av dig sen.
    Jag håller tummarna för dig!
    ANNA
    • : Tack så mycket! IM verkade intressant så ska se om jag kan komma någonstans med det!