Daniel SYV

    Hej Miriam,

    det finns många olika sätt att plugga vidare efter gymnasiet på. Högskola/universitet är ett av dem. Yrkeshögskola - är ett annat. Det finns också KKU >>, folkhögskolor, utbildningar på privata skolor; självstudier också...

    Vad är ditt mål? Vilket yrke eller jobb vill du ha?

    Hälsninar

    Daniel

    • : Jo jag är väldigt intresserad av rymden och har kollat på astronom, studera en specifik planet eller ä stjärna. Kanske föreläsa om rymden. Jag undrar om du vet vart det finns större anläggningar som har med rymden att göra med som man kan jobba på? Exempel science center
    • Liselotte : http://fssc.se/ - kika gärna på den hemsidan.
    • Anna : I princip alla science centers behandlar rymden på ett eller annat sätt, domfilm/planetarium, utställning och i programverksamhet.
    • Liselotte : http://fssc.se/sveriges-science-centers/ - har rymdtema.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Miriam, du får gärna kika på http://fssc.se - där presentationer av alla de 19 centers i Sverige finns.

    Jag vet att www.vattenhallen.lth.se - den i Lund har bl a astronomi-inriktning;

    www.balthazar.nu i Skövde - erbjuder sina besökare att "utforska rymnden";

    www.teknikenshus.se i Luleå har ett digitalt planetarium;

    www.framtidsmuseet.se i Borlänge erbjuder planetarieprogram;

     www.universeum.se - i Göteborg har en "rymdstation"

    och Upptech Science Center i Jönköping >> har rymdtema.

    De resterande 14 st. science centers i Sverige vet jag inte om de erbjuder ngt. "rymd"-liknande, men de fem ovan påstår att de gör det. Du får gärna kika även på dem andra 14 st. eller ta kontakt med dem och fråga.

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte