Lucas
    Hej, har sökt till ett gymnasium, men börjar nu känna att jag skulle vilja ändra mitt förstahandsval. Jag vet att det kan bli svårare att komma in på, om det t.ex kräver högre poäng, men det jag undrar är om vi som ändrar våra val under omvalsperioden får sämre chanser än de som håller kvar sina ansökningar. Jag vet att man får sämre chanser om man gör en sen ansökan, men jag ska ansöka under själva omvalsperioden. Har jag samma chanser som alla andra, eller läggs jag liksom i en annan grupp som ges platser sist?

    Alltså, är det säkert att göra en ändring inom omvalsperioden utan att det får jobbiga konsekvenser som mindre chans att komma in på sitt val.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det går bra att göra en ny ansökan under omvalsperioden. Det blir inte några negativa konsekvenser, du ställs, alltså, inte in sist i kön, utan du konkurrerar på exakt samma  villkor som andra elever. Det går, alltså, bra att ändra sin ansökan under omval/nyval.  Däremot om man vill ändra i sin ansökan efter det att sista dag i Omvalsperioden har varit, då har man sämre chans att komma in, för då ställs man sist i kön.

    Men om man ändrar sin ansökan inom Omvalsperioden, då har man exakt samma chanser som alla andra elever.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Ok, tack för svar! Om det nu är så att jag redan gjort mitt första val, och min SYV har skickat in det utskrivna valet till antagningen, går det att ändra även då? Eller är det låst då?
    • Anna : Du kan ändra under Omvalsperioden. Det får alla elever. Det spelar inte någon roll att din SYV har skickat undertecknad blankett till antagningskansliet. En ny blankett kommer i så fall att skickas när du ändrar ditt val. :)