Frida
    Hej. Jag går på ett yrkesprogram nu. Inför individuellt val har jag valt kurser som ger mig högskolebehörighet. Men man kunde även läsa ett modersmål, min fråga är kommer denna modersmål kursen (ifall jag väljer det) ge meritpoäng? Vad gynnar det mig? Kommer jag få betyg i det eller är det bara till för ifall jag bara vill lära mig språket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    du skriver inte vilket program du läser, men du läsr på ett yrkesprogram och i yrkesprogram ingår inte Moderna språk som Obligatoriska kurser; därför kan vi lämna frågan om att ersätta obligatoriska kurser i moderna språk med kurser i modersmål - åt sidan... :) Det blir inte aktuellt för dig /eftersom du läser på ett yrkesprogram/.

    För dig kan betygen i modersmål finnas inom "Individuellt val" - där 2 kurser Modersmål "ryms" exempelvis Modersmål 1 och 2. (Det finns annars ännu en kurs inom modersmål - som heter "Aktiv tvåspråkighet").  Om du har kurser i modersmål /en eller två kurser/ som Individuellt val, "slipper" du på så sätt läsa andra kurser. Du fyller upp "volumen" av studier med studier i modersmål: du lär dig mer inom ditt modersmål + "slipper" läsa andra kurser i stället.

    Om du vill ha Meritpoäng, då är det inte modersmål utan MODERNA SPRÅK du bör läsa och det är från nivå 3 /steg 3/ som meritpoängen ges (inte på lägre nivå, inte för steg 1 eller 2). Samma språk kan man läsa på olika sätt - som modersmål eller som moderna språk. Det är olika kursplaner; och olika behörighet för läraren. Exempelvis kan man läsa Modersmål (arabiska) eller Moderna språk /arabiska/; eller så kan man läsa Modersmål (polska) eller Moderna språk /polska/. Det är givetvis samma språk; men innehåll i kurserna är olika. Moderna språk är det i första hand för studerande som inte har det språket som modersmål, men det är inte förbjudet för dig som har det språket som modersmål att läsa det språket som moderna språk.
    Problemet kan vara att hitta behörig lärare och att starta språkgrupp; förutom behörig lärare, måste även tillräckligt antal elever anmäla sig.

    Kort och gott: vill du få Meritpoäng >>, är det MODERNA SPRÅK 3 och 4 som du bör läsa eller göra prövningar i.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA