Clara
    Jag fick för ett tag sedan ett svar på hur utbildningen för Operasångare fungerar, och blev rekommenderad att gå estet med inriktning musik på gymnasiet.

    Dock funderar jag på hur mycket klassisk musik kommer vara del av min undervisning på ett estetiskt program. Jag får en känsla av att det kommer att läggas större fokus på populärmusik. Kommer mitt intresse ens att tas hänsyn till, då det finns få som delar det? Lärs klassisk musikteori, musikhistoria, musikvetande och klassisk sångteknik ut? Kommer jag få möjligheten sjunga opera och barock för lärare och på föreställningar? Finns det fortfarande lärare som är klassiskt skolade och kan hjälpa mig utveckla min sång?

    Och vad för råd kan ni ge mig som just nu känner sig som den enda 15 åringen i hela Sverige som drömmer om Operascenen?
    • Mikael : Vilken ort söker du till gymnasiet på?
    • : Jag bor i Töreboda kommun och kommer söka i Skövde. Har inte möjlighet att flyttam tyvärr.
    • Mikael : I Skövde erbjuder, så vitt jag vet, endast en gymnasieskola ES, musik - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gymnasium-skovde-vasterhojd och det är i så fall det som den skola kan erbjuda, som du blir hänvisad till. Kika på skolans hemsida och kontakta - vid frågor - skolans personal. Om skola kommer erbjuda komma på Öppet hus, delta! Ställ dina frågor under öppet hus; boka prova-på, om skola det erbjuder.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,
    av de gymnasiala utbildningar som finns i Sverige ligger ES, Musik närmast till dina drömmar och målsättningar. Någon speciell /separat/ utbildning som på gymnasienivå skulle inrikta sig just på klassisk musik och på opera sång finns ju inte; i alla fall inte "allmänt", men om man kikar noga på de olika orter - vilka Profiler de kan erbjuda på Musik-inriktningen, kanske man hittar ngt. som ligger "i linje" med dina önskemål.... vilken ort söker du till? Skulle du kunna flytta för att gå på gymnasiet på annan ort? Om du inte kan eller vill flytta för att gå på gymnasiet, då blir du hänvisad till de gymnasieskolorna som har Musik-inriktning som finns inom pendlingsavstånd för dig; så får man se vad de har att erbjuda.
    Hälsningar

    Mikael SYV