Moa
    Hej,
    Jag har gått två år på gymnasiet på det naturvetenskapliga programmet. Jag har ca 1200 poäng men var tvungen att hoppa av pga sjukdom. Jag har kemi 1 och biologi 1 men inte fysik 1. Kan man få behörighet till sjuksköterskeprogrammet på allmän kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Från Folkhögskola behöver du omdöme om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier och du behöver även betyg från gymnasiet eller omdöme från folkhögskola i kurser matte 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b.

    du kan få omdöme i fysik 1a som ihop med dina tidigare betyg i kemi 1 och biologi 1 ger behörighet i NK 2. Men det är enklare för dig att få omdöme i NK 2 i stället, då du redan har kunskaper i två tredjedelar av kursen.

    Studie- och yrkesvägledare