Max
    Går i åttan nu och ska m.a.o. snart välja till gymnasiet. Jag har varit på gymnasiemässan och varit på lite olika skolor, och har nog bestämt mig för IB på Malmö Borgarskola. Jag planerar att bli läkare och kommer därför att utesluta grupp 3, och läsa samtliga naturvetenskapliga ämnen. Men jag vill ju inte stänga några dörrar, en dag kanske jag får för mig att bli jurist :)... Samhällskunskap 1b är inga problem, det står på Antagning.se att man får särskild behörighet i det om man läser det under Pre-DP, men ger 80 timmar ''History'' under Pre-DP-året särskild behörighet Historia 1b? Det står ingenting om det, vad jag kan se.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,

    jag måste svara att vi måste avvakta med att svara på frågor om behörighet till högskolestudier i Sverige med IB-diploma, därför att det sker en förändring nu (som precis har blivit beslutad).

    Allmänt gäller: varje IB-skola kan besluta ganska mycket kring utformning av sin utbildning. Alla "pre IB" på olika IB skolor är inte likadana, utan det kan variera från en IB-skola till en annan.

    Eftersom du ännu inte ska välja till gymnasiet i år, kanske du vinner på att ha lite "is i magen" och inte bestämma dig riktigt än... :)

    Som sagt, en förändring i reglerna med anledning för att göra "rättvisare" antagning till högskoleutbildningar är på gång. Vad det innebär i detalj, är det lite för tidigt att säga än.

    En SYV på just den IB-skola som du vill läsa på kan särert ge det bästa svaret till dig, men kanske inte riktigt idag, utan lite längre fram, när det blir känt hur de nya reglerna bör tolkas och hur de kommer att tillämpas.

    Jag beklagar att jag just idag bara kan ge dig ett sådant "undvikande" svar men jag hoppas att du uppskattar att jag förklarar anledningar till varför jag inte kan ge dig ett definitivt svar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Tips - se på skolans presentation på GymnasieGuiden.se>> där du bland annat kan se att skolan planerar bjuda på öppet hus den 26 januari 2017. Gå på öppet hus. Då har du även tillfälle att ställa din fråga om behörighet efter IB-programmet.