David
    Hej fråga SYV!
    Jag har planerat att gå vård och omsorgprommet, jag kommer att gå en skola med höskoleprofil där grundläggande högskolebehörighet ingår.

    Jag har två frågor!

    Alla programämnen (medicin, psykiatri, psykologi osv.) motsvarar naturkunskap 2.
    Men jag har också planer på att kanske läsa till förskolelärare och då krävs naturkunskap 1b, vad är skillnaden? Motsvarar naturkunskap 2 naturkunskap 1b eftersom att den är en "högre" kurs.

    Vad jag vet så är det så att naturkunskap 2 motsvarar Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1.

    Tack på förhand!
    //David

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    alla elever på alla gymnasiets yrkesprogram i Sverige har Rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet; det är alltså inget som just den gymnasieskola erbjuder, utan det är en allmän rättighet, oavsett vilken skola du kommer att läsa på.

    Angående bli behörig till utbildningar som kräver godkänt betyg i naturkunkap 1b, så gäller följande: om man är behörig vad gäller en Högre kurs, nk2, då är man behörig även i nk1b, som är en Lägre kurs.

    Att nk2 motsvarar de naturvetenskapliga kurser som du nämner i din fråga, stämmer, dock, inte.
    Det som stämmer är följande: om man redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1, då behöver man specifikt läsa naturkunskap2 då man har mer omfattande kunskap än det som nk2 inkluderar - genom studier i fysik, kemi och biologi.

    Tillbaka till frågan om du skulle behöva kompletera, om du vill söka till utbildnignar som kräver godkänt betyg i nk1b. ... svaret är: om du får godkända betyg i alla kurser som läses på Vård- och omsorgsprogrammet, behöver du inte tänka på att läsa kurser i naturkunskap, varken sig nk1b (eller nk2, om du ändrar dig och vill söka till utbildning om kräver nk2 godkänt betyg).

    Vänligen
    Julia