Emelie

    Jag har läst samhälls programmet med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet, och vill nu läsa kandidatprogrammet i biologi (med ingång för samhällsvetare) på Uppsala universitet. Där är behörighetskravet matte 3b och jag har bara läst matte 2b, då jag ska läsa matte 3b på Komvux nu till hösten undrar jag om denna kurs kommer ge mig meritpoäng? Och då höja mitt meritvärde?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    eftersom matte 3b krävs för Behörighet, kan inte den kursen ge dig meritpoäng - just när du söker till utbildningar som, för särskild behörighet, kräver matte 3.

    Men om du med godkänt betyg i matte 3 (b eller c) söker utbildningar som inte kräver matte 3, då ger betyget + 0.5 meritpoäng.

    Var god läs info om meritpoäng för dig med examensbevis - på gymnasieGuiden.se

    Vänligen
    Julia syv