Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Maria!

    Naturvetenskapsprogrammet måste alla elever läsa en kurs i Moderna språk. Det är obligatoriskt men du kan "slippa" läsa moderna språk och läsa Modersmål i stället.

    Om din gymnasieskola kan ge dig den möjligheten - kan du kanske läsa Moderna språk (kroatiska) och för Kroaliska 3 skulle du få 0.5 meritpoäng (för godkänt betyg i den kursen). För Kroatiska 4 skulle du få 1.0 i merit.

    Men för Modersmål (kroatiska) får du inga meritpoäng för modersmål ger inte meritpoäng.

    Man kan tycka att det är "språk som språk" och att det är "samma språk" - och varför är det så stor skillnad? Jo, för att det är Olika Kursplaner för Moderna språk & för Modersmål. Läraren har också olika behörigheter: läraren kan vara behörig Modersmålslärare men ej ha behörighet att undervisa eller sätta betyg i Moderna språk (kroatiska).

    Vilka lärare som skola har tillgång till - är det bara skolans personal som kan svara på. Du "vinner" givetvis på att läsa Moderna språk (kroatiska) 3 på Naturvetenskapsprogrammet. Detta för att en kurs i Moderna språk måste du ändå läsa, det är ett krav, obligatoriskt, alltså... och du får meritpoäng för den.

    Om inte gymnasieskola, som du kommer in på, har behörig lärare i kroatiska som moderna språk, fråga om du skulle kunna bedriva självstudier och göra Prövning (om din gymnasieskola kan hjälpa dig att göra prövning utanför din skola... dock är det inte en rättighet, och skola kanske inte kan hjälpa dig med det - om inte någon lärare finns i kommunen över huvudet taget... men du kan fråga om det).

    Du kan läsa mera Moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet, om du vill. Mer än en kurs är det frivilligt att läsa. På NA kan man läsa Moderna språk som programfördjupande kurser. Modersmål kan du läsa inom Individuellt val.

    Exempel: om det inte finns lärare som kan undervisa i Moderna språk (kroatiska) och du vill ändå läsa Kroatiska - då kan du läsa Modersmål (kroatiska) 1 - som den obligatoriska kurser (som ersätter Moderna språk, 100 poäng).
    Du kan sedan läsa Modersmål (kroatiska) 2 och Aktiv tvåspråkighet - båda kurser är á 100 poäng/styck - och på så sätt upptar du 200 poäng Individuellt val med ditt modersmål.
    Fördelar här är att du inte glömmer ditt modersmål, det är för det första, - och för det andra, så kanske du får högre betyg i 300 poäng modersmål än du skulle kunnat få i andra kurser.
    Eftersom alla kurser som ingår i ditt Examensbevis räknas in - när du sedan söker till högskola, då bör man sträva efter att ha höga betyg i alla kurser.

    Jag hoppas mitt svar förklarar hur det ligger till.

    Lycka till med ditt gymnasieval och med dina språkstudier!

    Liselotte Syv

    P.S: Alla "blåa ord" i våra svar är Klickbara länkar! :) Gå gärna in på dem, där finns de mer info. Återkom om ngt är oklart eller om du kommer på en ny fråga.

    Liselotte