A
    Hej
    Om en elev läser moderna språk (franska) på grundskolan men också läser modersmål(t.ex. somaliska) kan man få in modersmål bland de 16 bästa ämnen som räknas fram i meritvärde och modernt språk som det sjuttonde ämnet som man får extra poäng på?
    • Ludmila : Ja, det får man! :)
    • Anna : Ja, det stämmer. Precis så gör man. Och jag har nu skrivit svar på din fråga, se nedan. :) Och hör av dig om ngt. är oklart eller om du kommer på en ny fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    det är Moderna språk som läses som SPRÅKVAL, som kan vara det 17-de ämnet, som förutom de andra "bästa" 16 betygen får räknas in.

    Om eleven har betyg i moderna språk som Språkval, tar man det betyget och "lägger åt sidan" så länge. Sedan väljer man 16 högsta betyg från de ANDRA ÄMNEN och sedan "plussar på" betyget i Moderna språk som språkval.

    Vilka de 16 "bästa"/högsta ämnen är - spelar ingen roll... här kan man ha flera olika moderna språk och även flera olika modersmålsbetyg (det finns ett mindre antal elever som både har några betyg i olika modersmål och flera betyg i olika moderna språk... och alla "satta" betyg som kommer att ingå i Slutbetyget från grundskolan får vara med och delta i urvalet av 16 högsta betyg).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    PS: på GymnasieGuiden.se << finns det en bra sammanfattning och även Räknehjälp - där man fyller i sina betyg och dator räknar ut meritvärde/betygspoängen (som också i vissa län kallas för Jmf=jämförelsetal).