Julia SYV på FrågaSYV

    Har du Slutbetyg eller Examensbevis ?

    Psykologi B är en gammal kurs som sedan 30 juni 2016 ej går att få betyg i.

    I det nya systemet är det endast Eng 7, moderna språk 3&4 och Högre kurser i matte som ger meritpoäng. Högre kurser i matte för socionomprogrammet är matte 3,4&5.

    • : Jag har slutbetyg. Menade psykologi 2a/b. Har sedan innan slutbetyg i psykologi A. Vad är det bästa att göra för att höja mina betygspoäng då? Tror jag ligger runt 15 med max meritpoäng inräknat.
    • Julia : Du behöver få högre betyg i kurser som är motsvarande dina gamla kurser, som finns i ditt slutbetyg.
    • : Alltså läsa om dom jag läst sen innan? Det hjälper inte att läsa Samhällskunskap B då tillexempel?
    • Julia : Samhällskunskap B är en kurs som ej längre finns; det går inte läsa den; det går inte heller göra prövning i den.
    • Julia : Boka tid med SYV på komvux; ta med dig alla dina betyg och diskutera: vilka kurser som skulle ge dig bästa höjning i meritvärdet och ansök om att gå läsa dem och sök samtidigt möjlighet att göra prövningar i dem.
    • : Tack för svar! Dessvärre är inte syv på komvux särskilt kunnig utan denne har bara sagt att jag ska söka på internet och det är svårt när man själv tycker att det är en djungel. Om man vill göra prövning i motsvarande kurser man läst så läser man hemma och får göra prov eller hur funkar det?
    • : Och syv på min hemkommun har inte kunnat ge ett rakt svar om vilken matte 2 jag ska läsa. Har läst Matte A sen tidigare och såhär står det på internet:Matematik A (100 p) = Matematik 1a* (100 p) Matematik A (100 p) = Matematik 1b** (100 p) Matematik A (100 p) = Matematik 1c*** (100 p) Matematik B (50 p) = Matematik 2a* (100 p) Matematik B (50 p) = Matematik 2b** (100 p) Matematik B (50 p) = Matematik 2c*** (100 p) vilken utav dessa ska jag då välja?
    • : *a = För dig som inte har läst Matematik A/B tidigare. **b = För dig som läst gamla Matematik A/B/C på ekonomisk, estetisk, humanistisk eller samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. ***c = För dig som läst gamla Matematik A/B/C på naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet.
    • Liselotte : Ja, Prövning funkar så att man läser på egen hand och endast gör testerna: skriftlig och muntlig och i vissa kurser även "laborationer"; sen får man betyg.
    • Liselotte : Ang. Matte A - så är det alla Matte 1 kurser som är "motsvarande". Lättare är det att få högre betyg i matte 1a.
    • Liselotte : Och på samma sätt; alla Matte 2 kurser som är "motsvarande Matte B. Lättare att få högre betyg i matte 2a.
    • Liselotte : Den betygsexpert på Universitets- och högskolerådet som vi pratade med sa att det är OK att "ersätta" med en lättare mattekurs på samma nivå, dvs nivå 1; men i annat "spår" - exempelvis: om man i sitt examensbevis har betyg i matte 1c kan man göra prövning i matte 1a och betyg i 1a kommer räknas in i stället för betyget i 1c. Därför borde det vara så att det är OK att du läser eller gör prövningar i matte 1a och 2a och dina nya, högre, betyg bör räknas in i stället för de betygen i Matte A och B som du har nu.
    • Liselotte : Det är annars Antagning.se som räknar fram ditt meritvärde när du söker till högskola/universitet i Sverige. Du kan vända dig direkt till Antagning.se. Ring dem t.ex - 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.
    • : Tack för svar! Läser matte 2 just nu men vet inte om jag ska köra på matte 2a eller b? Men jag som läst dom gamla kurserna som tex religionskunskap A kan göra prövning i dom nya kurserna?
    • Liselotte : Ja, du kan göra prövning i de nya - "motsvarande" kurserna.
    • : Tack för svar! En fråga till ang. Matte 2. Jag gick naturbruksprogrammet på gymnasiet och läste Matte A där. Ska läsa matte 2 nu under hösten (har inte läst matte b innan) tycker du jag ska välja a, b eller c-spår?
    Läs alla kommentarer