Hej Christoffer,

    enligt nugällande regler räknas meritpoängen och även betyget på en U-kurs in i elevens jämförelsetal, det kommer alltså inte spela någon roll att Matte 5 är en U-kurs eller inte, om du söker till en utbildning som kräver matte 4 för behörighet.

    Om du söker till en utbildning som kräver lägre behörighet i matte, kanske räknas inte matte 5 betyg in i ditt jämförelsetal, men du borde, hur som helst, få 2,5 i merit.

    OBS! det kan bli så att meritpoängen kan "försvinna". En utredning föreslår ändringar och bl a att ta bort meritpoängen helt eller förändra reglerna kring meritpoäng. Vi vet därför inte hur det blir med meritpoängen framöver. De regler som gäller för personer med Examensbevis nu, vad det gäller meritpoäng - kan du läsa här >>.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har A på bioteknik, men E på matte 5. Hur blir det nu med betygen, när matte 5 räknas som utökad kurs. Får
    • : Får jag nu meritpoäng från matte 5, medan dess betyg inte räknas med?
    • Peter : Om du får meritpoäng för matte 5, kommer även DESS BETYG RÄKNAS MED.
    • Peter : Man kan inte endast få meritpoäng, men ej räkna in det betyget i jämförelsetal om man har EXAMENSBEVIS. Det är andra regler för dem som tidigare fick Slutbetyg, dvs t o m år 2013. Sedan år 2014 får man på gymnasiet ett Examensbevis. Reglerna för Examensbevis-elever är annorlunda. Det är ändå fördelaktigt att ha meritpoängskurser, då höjningen blir mer än sänkningen... Man kan alltså, inte förlora på att läsa meritpoängskurser, om man får godkänt betyg. Höjning blir mindre men det blir ändå en höjning.
    • Peter : Jag har nu också skrivit ett nytt svar till dig, där jag jämför två situationer. Hoppas det blir till hjälp.
    • : Jag tror att jag har förstått vad du menar, men har en fråga.
    • : Räknas 2600 poäng i jämförelsetalet då, om matte 5 också räknas med?
    • Anna : nej, för att Gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetalet. I ett examensbevis från gymnasiet utan u-kurser är det 2400 poäng som räknas in, och i ditt fall med matte 5 kommer 2500 poäng räknas in, men bara när du söker till Vissa högskoleutbildningar, t.ex de där matte 4 krävs för särskild behörighet. Både Jämförelsetal och Meritvärde är inte konstanta. På samma examensbevis räknar man fram meritvärde på nytt till varje alternativ till högskola, om alternativen kräver olika kurser för särskild behörighet. Ditt meritvärde kan därför vara olika om du söker olika utbildningar på högskolenivå.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det är rätt så krångligt. Men jag ska försöka förklara. Du får Examensbevis. Då blir det så här

    situation nr. 1
    vi säger att du har A-betyg i alla kurser, förutom Gymnasiearbete /men GA.betyget räknas inte in/ - och förutom en U-kurs i Matte 5, där du får E-betyg.
    Du söker till en utbildning som kräver matte 4. Du får 1,0 i merit för Matte 5. Du för 1,5 i merit för övriga kurser.
    Då har du max i merit 2,5.
    Ditt jämförelsetal blir 19.6 - för att du får "sänkning" med 0.4 för E betyg i matte 5. Skulle du haft A i matte 5, skulle du fått 20.0 i jämförelsetal.

    situation nr.2
    du har samma betyg med söker till journalistprogrammet eller till konstfack, där du inte behöver mer matte än endast matte 1.
    I så fall får du 0,5 i merit för vardera kurser matte 2, 3 och 4. Och med det uppnår max i merit inom matte. Du får i detta fallet inga meritpoäng för matte 5, för att du redan fick max inom matte utan matte 5.
    Nu kommer inte matte 5 betyget spela någon roll. U-kurser spelar roll endast om de krävs för behörighet eller om de ger merit.

    Hälsningar

    Peter syv