Ahsan Adam

    Hej! Jag har studerat economics i England men känner att jag vill läsa något inom IT för att bredda mina kunskaper, jag känner att programmering hade varit något för mig och kan känna mig trygg om att det hade varit något för mig. Hur ser det ut ifall jag väljer en yrkesutbildning inom programmering och IT? Är det verkligen så att man kan få garanterat jobb eller är det bara struntprat för att man vill marknadsföra sina utbildningar ? Läs denna (artikeln är gammal men det känns ganska relevant i detta fall ) https://www.svd.se/studenter-luras-av-forskonade-siffror Har du några tips på vad man kan välja för att komma in i IT branschen för jag är ganska skeptiskt mot just Yrkeshögskoleutbilningar. Vill inte bli säljare för något IT företag så det valet kan man utesluta helt. Jag gick ut med 13,0 i betyg på gymnasiet så en till kandidat blir för mycket för mig och det blir svårt att komma in på systemvetenskapsprogram runt om i landet med det betygsnittet, högskoleprovet blir jag bara arg på eftersom att jag får så dåligt resultat så man tappar nästan hoppet om det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    den artikeln som du länkar till är 7 år gammal.
    Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att själva sammanställa statistik på hur många som får jobb efter yrkeshögskoleutbildningar; vi är tvungna att förlita oss på den statistiken som finns.
    Ngt jobbgaranti finns inte i Sverige idag. Tyvärr.
    Du får själv avgöra om du vill satsa på en yrkeshögskoleutbildning eller på ngn annan utbildning eller om du vill söka jobb på de meriter som du har nu, utan att söka ngn utbildning.

    Vänligen^
    Julia syv