Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica!

    Betyg i enskilda kurser gäller framöver och det kan mycket väl vara så att din moster kan ha användning av sina "gamla" betyg.

    Ett råd till din moster från mig är att hon bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där hon är folkbokförd och tar med sig sina "gamla" betyg och visar för SYV på komvux.

    Jag gissar på att din moster vill läsa på komvux eller möjligtvis någon utbildning som arbetsförmedlingen anordnar eller köper in.

    För övrigt gäller följande: undersköterska>> är inte en legitimationsyrke och man kan få kalla sig för undersköterska och få arbete som undersköterska med diverse olika utbildningar och även utan någon speciell utbildning, man kan t.ex bli upplärd på arbetsplatsen.

    Din moster kan mycket väl få arbete som undersköterska utan att läsa mer (dvs på sina "gamla" betyg från 1980-talet).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack! Hon har betyg från 1985. har hennes betyg här hemma hos mig.
    • Julia : Precis som Mikael skriver i sitt svar, så gäller "enskilda betyg" men det kan bli problem att sätta ihop dem till någon form av "examen" eller "yrkesutbildning". Det bästa är om personen som har de betygen, tar med dem till Studie- & yrkesvägledare på komvux i den kommunen där personen är folkbokförd och diskuterar vidare planering av studier. Det går att söka yrkeshögskoleutbildningar "på befintliga meriter" och yrkeshögskola kan också göra Undantag från behörighetskraven. Se utbud på www.yhguiden.se