Philip
    Hej!
    Jag har i stort sett glömt bort all matte jag pluggat. I vår vill jag göra högskoleprovet, och undrar hur jag kan gå tillväga för att lära mig matten igen.

    • Anna : Repetera matten - det finns en bra gratis sida www.matteboken.se - ju mer matte man kan, desto bättre: både för att få högre resultat på högskoleprovet och allmänt, för olika ändamål.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det finns en mycket bra sida - www.matteboken.se som är gratis att använda. På den sidan ligger alla grundskole- och gymnasiekurer i matte.
    Och även en speciell "avdelning" för att träna matte inför högskoleprovet: matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    Liselotte

    Kika också på mattecentrum.se/raknestugor - för att se om någon Räknestuga finns i din stad. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga som drivs av Mattecentrum.

    • :

      Vad bra! Tack!

      Stämmer det att högskoleprovets svårighetsgrad motsvarar matte 1?

    • Julia : Det är Matematisk-LOGISKA delen som finns i Högskoleprovet, inte ren matematik. Kika gärna på https://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov
    • : Men det borde väl kunna läggas in i en svårighetsgrad? Jag som glömt grunderna, vill veta vad som behövs!
    • Anna : Testa kontakta "Allt om högskoleprovet" - via meddelande på Facebook; https://www.facebook.com/alltomhogskoleprovet/ - de brukar svara rätt snabbt, är min erfarenhet.
    • Anna : Som SYV och inte en mattelärare, kan inte jag eller någon annan SYV på egen hand bestämma svårighetsgrad på matte-logiska delen av högskoleprovet. Tycker du att en sådan bedömning/upplysning behöver läggas in, kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet och påtala detta i så fall.
    Läs alla kommentarer