Johanna
    Jag läser en fristående kurs (30hp) på universitetet. Det går över lag ganska bra, men just nu kämpar jag med en uppsats som jag tycker är väldigt svår. Självklart oroar jag mig lite för att den inte ska bli godkänd. Så min fråga är helt enkelt: hur många av en högskolekurs poäng måste bli godkända för att jag ska få godkänt på hela kursen?
    (Jag undrar framför allt eftersom jag behöver hela kursen godkänd för att kunna söka in till en utbildning till hösten)
    (Den här uppsatsen är värd 4,5 hp, och ingår i en "delkurs" på 15hp)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    jag förstår att du är orolig och att det är viktigt att du får godkänt betyg på kursen. Gör ditt bästa. Mer kan du inte göra. Vi på Fråga syv kan inte lova dig att du får godkänt betyg. Det är den undervisande läraren som sätter betyg.
    Just vad det gäller uppsats-bedömning, är det extrasvårt. Det finns då inte 100%-tiga svar vad som är "rätt svar" eller "fel svar" - det är hur du framställer olika argument och vilka slutsatser du drar och hur du gör det, som bedöms. Jättesvårt att ge råd, och speciellt om man inte ens vet inom vilket område kursen ligger. :)

    Att uppsatsen är "värd" 4,5 hp betyder att Tiden man ska lägga ner på uppsatsen är lite mindre än en sjättedel av terminen. Hela terminen är på 30 hp; 5 hp blir då en sjättedel. Du skriver att du måste få godkänt betyg på Hela kursen för att kunna söka in till en utbildning till hösten. Har din lärare sagt att det är nödvändigt att få godkänt på uppsatsen för att få godkänt på hela kursen? Man kan annars tänka så här att mindre än en sjättedel av kursen är inte så mycket, så att om man är godkänd i allt annat, så borde man få godkänd på hela kursen då... detta om man tänker logiskt. Men det är inte alltid funkar att tänka logiskt, vad gäller betyg och utbildningsdokument. Ex. en elev som på gymnasiet får godkända betyg i alla kurser utom Gymnasiearbete , som endast utgör 4% av gymnasiala studier uppnår inte kraven & kan ej få Examensbevis; inte ens om hen fick A betyg i alla kurser. Godkänt i Gymnasiearbete är obligatoriska att få för att uppnå kraven för examensbevis. Det är ett exempel på att en liten del i en utbildning kan anses vara så pass viktig att man tvunget måste få godkänt i den "lilla" delen.
    Så kan saken vara med den uppsatsen som du skriver nu. Jag säger inte att det är så. Jag säger att det ev kan vara så.
    Du kan välja mellan att fråga din lärare om det är obligatoriskt att få godkänt på uppsatsen för att få godkänt betyg i hela kursen
    eller
    att du satsar på att göra ditt bästa och hoppas att det löser sig.
    Fråga syv kommer att hålla tummarna för dig!

    Vänligen
    Julia syv