Anna
    Är deltagare med godkänd utländsk kandidatexamen, dvs den bedöms som att den motsvarar en svensk kandidatexamen, behörig att söka universitet i Sverige eller måste hon komplettera med ytterligare ämnen i Sverige för grundläggande behörighet? Måste eleven få sina gymnasiebetyg validerade av UHR för att få grundläggande behörighet och hur är det med den särskilda behörigheten. Hur kan jag veta vilka ämnen hon har som särskild behörighet utan att se gymnasiebetygen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    det första jag tänker på - är den svenska utbildningen som personen vill komma in på PÅ SVENSKA? dvs med Undervisningsspråk Svenska...? i så fall behöver personen skaffa sig godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3 eller godkänt resultat på TiSUS-test; detta för att bekräfta att hen har tillräckliga kunskaper i svenska, för att kunna följa med i undervisningen.

    Vidare tänker jag så här - grundläggande behörighet borde personen ha (om hen har kandidatexamen).

    Gymnasiebetygen från utlandet skulle behövas för att få fram MERITVÄRDE med vilket personen ska konkurrera om en utbildningsplats; finns det inte möjlighet att räkna fram meritvärde, kan personen konkurrera i HP-urvalet, men då måste hen ha ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Ang. Särskild behörighet - kan jag inte svara ngt. alls i detta fallet för att kandidatexamen som personen har kanske är inom ett kunskapsområde och nu vill hen läsa inom ett helt annat kunskapsområde...?

    Tips - personen som din fråga gäller kan vända sig till Antagningsgruppen på just det lärosäte där hen vill läsa. Om hen ej hittar kontaktuppgifterna till Antagningsgruppen, kan man säkert få dem från Antagning.se - ring till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 tel.tid 9-16 på vardagar).

    Hälsningar
    D: