Maryam
    Hej!

    Jag undrar en sak, när man tänker göra prövning av ett språk som inte finns på gymnasieskolan man studerar. Kan man göra det själv, alltså betala själv? Eftersom skolan inte har möjlighet att betala.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    man brukar nästan alltid själv betala prövningsavgiften som är på 500 kr. Det är skolan som TAR AVGIFTEN från den som gör prövningen, inte så att skola betala avgiften. Så brukar det vara.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Vad konstigt, för min på gymnasieskola så säger dem att inte kan betala en prövning åt mig, och att jag inte heller får betala själv. Finns det någon hemsida eller liknade där det står om det? (så jag kan visa dem)
    • Julia : jag tror inte det handlar om just BETALNING. Det är en ganska liten summa "i sammanhanget". För att anordna prövningen kostar mer än 500 kr egentligen, men avgift får inte tas ut på mer än 500 kr, i alla fall än så länge. Jag tror det handlar om att en elev på gymnasieskola har rätt att göra prövning i 2 fall: 1) om eleven har F i kursen - eller 2) om eleven har den kursen i sin studieplan men är förhindrad /ofta pga sjukdom/ att läsa kursen. I alla andra fall har inte eleven rätt att kräva göra prövning. Dock kan skola (rektor) vara tillmötesgående och bevilja göra prövning i alla fall, speciellt om "särskilda omständigheter" finns, dvs ngt. speciallt har hänt.
    • Julia : Vilken kurs vill du göra prövning i? finns den kursen inskriven i din Individuella studieplan? Vilket program och inriktning läser du?