Maria
    Jag tog studenten 1998, men hade inte godkänt i alla ämnen. Är det ett godkänt examensbevis eller bara ett studiebevis om jag gick barn och fritidsprogrammet, hade 2370 poäng totalt varav 170p ej godkänt och 2200p godkänt. Jag hade heller inte godkänt i specialarbetet.
    Då jag vill söka in till universitetet, så undrar jag om jag måste söka med dessa betyg, då de drar ned mitt snitt mycket. Jag har pluggat på komvux efteråt och fått bättre betyg och vill hellre använda dem.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    om du gör ansökan till högskola/universitet för första gången, vet inte jag om du har Grundläggande behörighet. Om du sökte till högskola förut, då fick du antagningen svar på den frågan.
    Det är dock inte farligt att göra ansökan och jag råder dig i så fall att ladda upp alla betyg du har på Antagning.se för att Antagning.se räknad endast in de betyg som är helt nödvändiga + av de "onödiga betyg" bara de som höjer ditt meritvärde.
    Om antagning.se anser att du är Obehörig, få du veta det.
    *********
    Om du tog studenten 1998 kan du inte ha fått examensbevis eller studiebevis, därför att de dokumenten började utfärdas efter gymnasiereformen år 2011. Se vad som är Överskrift/Rubrik på det dokumentet som du fick. Det står överst på dokumentet. Jag antar att det är antingen Slutbetyg eller Samlat betygsdokument.
    Du får gärna se info på www.antagning.se - om att Samlat betygsdokument räcker inte för att ha grundläggande behörighet. Om du har Slutbetyg då är det möjligt att du har grundläggande behörighet.
    Vilken Särskild behörighet som krävs för just din utbildning - vet inte jag; du skriver inte vad för utbildning du vill söka till.
    *********
    Du kan välja att antingen ta dina betyg till SYV på komvux och få reda på om du är behörig till din högskoleutbildning Eller att du gör ansökan till högskoleutbildning /chansar/ och får då svar om du är behörig eller obehörig; skulle det visa sig att du är behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats och har då en chans att komma in.

    Samtidigt som du söker till högskola kan du också söka till andra former av utbildningar - ex. till yrkeshögskoleutbildningar

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej
    • : Jag vet att jag är behörig, har godkänt i rätt ämnen. Saken är den att jag bara har G i nästan alla yrkesämnen som jag inte kan plugga upp. Alla de andra har jag pluggat upp till VG o MVG. Så det är stor skillnad i ansökningspoäng om jag söker med eller utan gamla. Det är så stor skillnad så jag kommer inte in på nåt med mina gamla.
    • : Så mitt enda hopp för att komma in på vad som helst är högskoleprovet, eller att mina gamla inte godkända.
    • Milla : Högskoleprovet rekommenderar vi att göra. Det är ett bra alternativ som ger möjlighet att komma in på en högskoleutbidning. Det är synd att man inte kan plugga upp gamla betygen. Om du hade Samlat betygsdokument, kunde du få ett nytt Slutbetyg kanske utan de kurser som drar ner ditt meritvärde, men har du fått ett Slutbetyg förut, då kan du inte få ett nytt.
    Läs alla kommentarer