Robin

    Hejsan. Jag har nyss tagit studenten som en elev på IB programmet, samt gjort och fått betygen från mina prov samt inlämningsuppgifter, med beskedet att jag inte har fått ett IB Diplom p.g.a skälet att jag inte uppnådde de 12 nödvändiga poängen i mina higher level ämnen. Trots detta hade jag godkänt i alla ämnen efter de kriterier som är listade på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/. Kring detta undrar jag vad den mest logiska följden till detta är, ifall jag måste läsa upp något ämne på komvux för att få min gymnasiebehörighet, eller ifall mitt enda val är att göra omprov denna kommande maj.

    Ifall det blir till någon hjälp har jag även gjort högskoleprovet.

    Uppskattar all hjälp och ser fram emot ett svar, tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Robin,

    eftersom IB är ett Internationellt program så har inte komvux ngt. att göra med det...

    För examensbevis från komvux måste du läsa 3 år på heltid eller göra prövningar i motsvarande kurser, alltså i kurser som man egentligen läser på 3 år på heltid.
    Ännu ett alternativ är att söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna. På en folkhögskola kan du få (snabbast på ett läsår) Omdöme om grundläggande behörighet.

    Retakes eller andra "omprov" på en IB-skola
    Prata med personal på din skola.

    Ännu ett alternativ är att kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar; de tar in på "sammantagen bedömning", dvs man behöver inte nödvändigtvis ha den formella behörigheten till eftergymnasiala utbildningar. Hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se