Hej Filip!

    Det finns ett antal olika Samhällsvetarprogram på olika högskolor/universitet. Det är bäst att du hittar just det programmet som du är intersserad av på www.studera.nu och då kan man se vilken Särskild behörighet som krävs till just det programmet.

    Om du ser på t.ex. den här utbildningen http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SSA1K&lasar=16/17

    så inkluderar Särskild behörighet till just den utbildningen - godkänt betyg i Matematik C (som numera heter Matematik 3).

    Dessutom, måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskola och i ditt fall är det Slutbetyg, (dvs Inte Samlat betygsdokument).

    Se på det dokumentet som du fick från gymnasiet vad Rubriken är - om det är Slutbetyg, eller Samlat betygsdokument - det är två olika typer av dokument.

    Hitta den eller de utbildningar på www.studera.nu - som du är intresserad av och se vilken Särskild behörighet som krävs till just den/de utb.

    Tips - se även om du hittar ngt. intressant att läsa påYrkeshögskola, www.yhguiden.se .

    Bästa hälsningar

    ANNA