Maja
    Jag går trean på gymnasiet och har fått F i matte2b, som jag behöver om jag ska plugga socionom som jag vill. Jag har hört att det kan vara svårare att komma in på utbildningar om man har betyg från komvux, stämmer det? Har typ hört att man kommer i en annan "grupp" på intagningen till utbildningar. Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Maja, om platsfördelning och urval - vad gäller ansökan till högskoleutbildningar i Sverige (allmän info) - kan man läsa på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval.

    Med KOMPLETTERINGAR - prövas man i BII, kompletteringsgruppen.
    De som blir behöriga Utan kompletteringar (på gymnasiet direkt, utan att behöva läsa på komvux för att bli behöriga) - Prövas i BI, direktgruppen.
    Det brukar OFTA men inte alltid vara något lättare att komma in i direktgruppen, men ibland kan det vara lättare att komma in i kompletteringsgruppen; det vet man inte på förhand.

    Du behöver godkänt betyg i matematik 2; det behöver inte vara just 2b, utan går bra att skaffa sig godkänt betyg i matte 2a (som är en lite lättare kurs). Du kan kanske få högre betyg än E i matte 2a på komvux - vi får hoppas på det!

    Du har inget val - utan godkänt betyg i matematik 2 (2a, 2b eller 2c) är du inte behörig till socionomprogrammet, och kommer därför inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    När du skaffar dig godkänt betyg i matte 2, och blir behörig, har du i alla fall en chans att komma in.
    Du kan också göra högskoleprovet och kommer i så fall prövas även i HP-urvalsgruppen. Dock är det viktigt att tänka på att högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig.