Petter
    Hej,

    Jag och min studievägledare skulle sätta ihop ett examensbevis men mötte en stötesten. Jag har godkänt i 2250p, vi tänkte hämta resterande 150p från gamla underkända betyg. Problemet är att jag endast har underkänt i 100p kurser. Är det möjligt att utfärda ett examensbevis som består av 2450p, alltså 50p för mycket?
    • Mikael : Jag har nu utökat mitt tidigare svar till Dig, se nedan. De råd jag kan ge är att söka Dispens, Undantag. Vänd dig till den högskoIa/universitet där du vill studera. Sök också på "reell kompetens". Det enklaste och snabbaste sättet är kanske att göra prövning eller läsa en 50 poängskurs. Dessutom höjer du ditt meritvärde om du får godkänt betyg i den 50 poängskursen. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Petter,

    examensbevis från komvux måste innehålla Minst 2400 poäng. Det kan innehålla fler poäng, dvs det går bra att ha examensbevis från komvux som innehåller 2450 poäng men i så fall måste en 50 poängskurs vara markerad som en U-kurs, utökad kurs.

    Jag förstår att i ditt fall är det omöjligt, då du endast har F betyg i 100 poängskurser.

    Problemet är att de flesta kurser på gymnasial nivå är 100-poängskurser. som tur är kan man dela upp vissa 100 poängskurser i 2 st. 50 poängskurser, t.ex Naturkunskap 1b kan man dela upp i två 50-poängskurser: Naturkunskap 1a2 och 1a1.

    Se om du möjligen har F betyg i någon 100 poängskurs som får delas upp.

    ***

    Vi har varit i kontakt med Skolverket och diskuterat detta, fick svar att tyvärr är det så att det kan uppstå (i vissa fall) problem på det sättet som du beskriver nu.

    De råd jag kan ge är att försöka genom prövning få betyg i en 50-poängskurs och/eller söka på reell kompetens (en annan väg>>).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Vi fick idag, 8 nov 2016 svar från Skolverket, som du här nere kan läsa i sin helhet:
    En gymnasieexamen från vuxenutbildningen måste vara på exakt 2400 poäng.  Det finns inget utrymme att utöka examen till att innehålla fler kurser. Däremot kan kurser som lästs utöver examen ingå i själva examenbeviset enligt Förordning om vuxenutbildning 4 kap. 20 §. Dessa kurser markeras med ett U i examensbeviset, enligt SKOLFS 2012:9.

    Det är också möjligt att dela kurser. Möjligheten att dela upp vissa 1b-kurser mot 1a1- och 1a2-kurser regleras i 8 kap. 15 § i samma förordning. Här hittar du gymnasieförordningen i sin helhet: http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar

    Länk till Förordning om vuxenutbildning (2011:1108): http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20111108-om-vuxe_sfs-2011-1108/?bet=2011:1108
    SKOLFS 2012:9: http://www.skolverket.se/skolfs?id=2406

    Gymnasieexamen i form av högskoleförberedande examen inom
    kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska utfärdas för den som har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng. Det innebär att det i en examen går att ha F på 150 gymnasiepoäng.

    För att få grundläggande behörighet måste du ha: examen från ett högskoleförberedande program (max 150 p F), eller
    yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i Svenska 2 och 3 alternativt Svenska som andraspråk 2 och 3 och i Engelska 6. Du kan komplettera med svenska och engelska i efterhand.

    Läs mer om behörighet på UHR:s webbplats: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/komvux-vux12.pdf

    4 kap. 15 §, förordning (2011:1108) om vuxenutbildning
    Gymnasieexamen

    15 § Gymnasieexamen i form av högskoleförberedande examen inom
    kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå ska utfärdas för den som
    har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav
    godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng som innefattar betyg på

    1. svenska eller svenska som andraspråk kurserna 1, 2 och 3,
    2. engelska kurserna 5 och 6,
    3. matematik kursen 1 b eller 1 c*, och
    4. gymnasiearbetet.
    En sådan gymnasieexamen som avses i första stycket ska även, utöver
    det som framgår av första stycket 1-4, innefatta betyg på en eller flera
    kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap
    samt i förekommande fall matematik i den omfattning som framgår av
    bilaga 3 till skollagen (2010:800) när det gäller det högskoleförberedande
    program i gymnasieskolan som utbildningen
    huvudsakligen motsvarar.
    Betyg på kurser i naturkunskap får ersättas med betyg på kurser i biologi,
    fysik och kemi.

    Övriga betyg som ingår i en sådan examen ska till övervägande del
    vara satta på andra kurser som får ingå i ett och samma nationella
    högskoleförberedande program i gymnasieskolan.
    Förordning (2012:107).

    Här hittar du vuxenförordningen: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplyssningstjänst.