Magid

    Blir jag verkligen en ingenjör efter en yh utbildning som kallas energiingenjör eller kommer jag lägga på lägre nivå än de som läste på universität? Kan man läsa vidare på högskolan och univeesität efter en avslutad yh utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Ingenjör - är i Sverige inte ngn skyddad titel; vem som vill får kalla sig för en Ingenjör

    Och Ja! Man kan efter en yrkeshögskoleutbildning läsa på högskolenivå.

    *************
    Några exempel på yrken som har skyddade yrkestitlar, i Sverige, är advokat, veterinär, auktoriserad tolk och fastighetsmäklare.
    Civilingenjör, vanligtvis förkortat civ.ing., är i Sverige en skyddad titel; detta till skillnad från andra former av ingenjörer.

    Hej igen!
    nedan - var god läs svar från Teknikföretagen.se:

    Hej!
    Det breda begreppet ”ingenjör” kan användas brett och är en titel som bärs av personer med olika tekniska utbildningar som gett dem en viss typ av kunnande.

    Civilingenjör och högskoleingenjör är yrkesutbildningar och det innebär att  examenskraven i ganska hög grad är reglerade i högskoleförordningen (när du har examen från en sådan utbildning så kan du titulera dig detta)

    Med vänlig hälsning

    • : Civilingenjör är inte en skyddad titel i Sverige:https://lawline.se/answers/ar-civilingenjor-en-skyddad-titel
    • Mikael : Vi ska ta det med en sakkunnig och återkommer! ;)
    • Anna :

      Svar från en sakkunnig, verksam på ett av sveriges universitet: "Civilingenjör är en yrkestitel och en yrkesexamen precis som sjuksköterska eller tandläkare. En väl inarbetad och vedertagen yrkestitel precis som de andra exemplen och är skyddat på det sättet, antar jag, precis när ett varumärke arbetas in."

    • Anna : Vi fick också svar från Teknikföretagen: "Civilingenjör och högskoleingenjör är yrkesutbildningar och det innebär att examenskraven i ganska hög grad är reglerade i högskoleförordningen (när du har examen från en sådan utbildning så kan du titulera dig detta)". Alltså är det inte "fritt fram" för vem som helst att kalla sig för högskole- eller för civilingenjör, och på så sätt är yrkesbenämningen "skyddad", kan man säga. :)
    Läs alla kommentarer