Elev

    Hej Jag studerar på komvux och är 22 år gammal. Jag vill bli en tandhygienist och för att kunna bli det då måste jag ha både grund och särskilt behörigt. Om jag kommer att läsa de grundläggande behörigt och särskilt men ommakat saknar bara en kurs är det möjligt att börja högskolan? Jag läste redan samhälle 1b, historia 1b, matte 2b, engelska 5 och 6 och jag kommer att börja svenska som andra språk 2 och natur kunskap 1a1. Jag tänkte så här att om jag börjar sva 2 i höst och 3 i vår och natur 1a2då aka jag sakna natur 2 och för att kunna börja högskolan så jag måste ha natur 2 men jag måste vänta 1 år till bara för att kunna läsa en kurs! Finna det något förslag för att kunna sluta samtidigt de kurserna som jag behöver? MVH

    • Elev : Tack för att du svarar men kan du berätta lite om att vad är egentligen med grundläggande behörighet alltså vilka kurser måste jag läsa för att kunna få den?
    • Julia :

      Du behöver få ut Examensbevis. Allmänt, så finns det olika sätt att uppnå Grundläggande behörighet på, men för dig är det nog bara 3 möjliga: Examensbevis, Omdöme från en folkhögskola eller 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med ett antal godkända kurser (men då konkurrerar du endast i Högskoleprovs-gruppen, alltså du måste göra högskoleprovet). Jag ska skriva även ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,

    som obehörig, kan man tyvärr inte bli antagen till en högskoleutbildning. Du måste ha både grundläggande och särskild behörighet (alla kurser som krävs) för att kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats på en höskoleutbildning. Prata med SYV på komvux; se vad hen kan föreslå - om du kan läsa snabbare och om du t.ex kan skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra en eller flera prövningar.

    Tips!
    om du vill jobba med tandhälsa, så finns det utbildningar på andra ställen än högskola/universitet - t.ex inom yrkeshögskolan. Tandsköterska utbildar man sig genom en yrkeshögskoleutbildning. Det är lägre krav för att bli behörig till en yrkeshögskoleutbildning, jämfört med utbildning på högskolenivå. YH-utbildning är också kortare och då kan du börja arbeta snabbare.
    En yh-utbildning till tandsköterska är på ca tre terminer, lite längre än just 3 terminer (1,6 år) och det är cirka halva den tiden som det tar att läsa till en tandhygienist.
    Vill du kika på yh-utb.till tandsköterska - finner du dem på yhguiden.se/resultat?Education/tandsköterska.
    Med vänlig hälsning

    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba,
    i Sverge måste man till alla högskole-/universitetsutbildningar alltid ha den så kallade GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Den kan uppnås på olika sätt.
    Du som är 22 år är för ung för att kunna uppnå den på andra sätt än genom EXAMENSBEVIS, Omdöme från en folkhögskola eller genom Reell kompetens/en annan väg.
    Om "en annan väg" var god läs info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag

    OBS! om man är grundläggande behörig endast genom Reell kompetens, så har man inget att konkurrera med (då meritvärde kan ej räknas ut på "ofullständiga" gymnasiebetyg). I så fall konkurrerar man endast i HP-urvalet; alltså måste ha ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    Omdöme från en folkhögskola
    På Allmänna kurser på folkhögskolorna kan man på 1-3 år få Omdöme om grundläggande behörighet. Med det konkurrerar man i BF-urvalsgruppen.

    Om du läser på komvux nu, då läser du troligtvis - mot Examensbevis. Undrar om du har gjort planering tillsammans med SYV på komvux mot Examensbevis. Det rekommenderar jag att du gör.

    Allmänna regler - som gäller för examensbevis från komvux
    2400 betygsatta gymnasiala poäng; av dem minst 2250 poäng Godkända kurser;
    betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå;
    Gymnasiearbete och Matematik 1, Svenska (eller SAS) 1 och Engelska 5 måste ingå med godkända betyg;
    Vill man ha högskoleförberedande examen, måste även svenska 2, 3 och engelska 6 ingå med godkända betyg.
    Minst en kurs i samhällskunskap, historia och religionskunskap måste ingå.
    De övriga kurser i examensbeviset beror bland annat på vilket "program" examensbeviset är från.