Adam
    Hej FrågaSYV!

    Jag skulle vilja göra ett GED prov eftersom jag skulle vilja ansöka till ett internationellt college i Thailand - utan någon gymnasieexamen. I det fallet krävs ett GED diplom.

    Och nu till frågan, finns det något GED prov centrum i Sverige? Jag har hört ord om att det finns i Stockholm och Göteborg, samt i Danmark - men jag kan själv inte hitta någon information om detta och det finns heller inte någon information om Sverige på GED.com.

    Det jag undrar är om ni har någon information om vart närmsta "GED test centre" ligger för någon som befinner sig i Sverige? Eller om det finns något likvärdigt stort "prov" man kan göra för att få en svensk gymnasieexamen utan att faktiskt studera kurser på normalt vis?

    Stort tack på förhand!

    Mvh

    Adam
    • Anna : Läs gärna svar från Lexicon som finns i "mitt svar" till dig, nedan.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam;
    via Test Center Seach på ged.com hittade jag nu i Sverige endast ett ställe (i Stockholm) där man kan gör GED-test (detta, alltså, enligt info på ged.com ,... Fråga SYV kan inte ta ansvar för om info på ged.com är aktuell eller inte); det stället i Stockholm som finns att hitta (i alla fall nu, den 24 nov 2019) är:
    Lexicon IT-Proffs
    Årstaängsvägen 9, Liljeholmen
    117 43 Stockholm
    Sweden
    ***
    Jag hittade även följande uppgifter om "Lexicon IT-Proffs":
    Hemsida: Stockholms kontor - lexicon.se/Businesscenters/Lexicon-Stockholm

    HUVUDKONTOR Klarabergsviadukten 70,
    Box 863, 101 37 STOCKHOLM

    [email protected]
    Tel: 08-566 107 00
    Fax: 08-566 107 01

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. uppnå Grundläggande behörighet
    folkhögskolornas Allmänna kurser kan man (på kortast tid: ett läsår) uppnå omdöme om Grundläggande behörighet till högskolestudier. finns inga garantier att bli klar på ett läsår, för att allmän kurs tar 3 år på heltid att läsa men om man har mycket goda förkunskaper, kan det gå snabbare.

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ, vi fick nu svar från som lyder:

    "Eftersom vi är ett Selected testcenter i Sverige så kan du skriva detta hos oss i Liljeholmen, Stockholm.

    Dock måste allt gå via Pearson VUE eller GED, du bokar allt via deras hemsidan:

    https://ged.com/en/?lang=en

    Har du frågor så kontakta vår certifieringsansvarig på [email protected]

    Med vänliga hälsningar/Best regards