Emma
    Hej! Jag har precis skickat in ansökan till HT 2018 med alla läkarprogram högst upp på listan. Jag har meritvärde på 21.04 vilket är lite lågt men inte omöjligt vad jag fått höra. Efter att rättat mitt HP prov nu så verkar det som jag hamnar på ca 1.5/1.6 vilket också är på gränsen. skulle behöva hjälp med att bestämma om jag ska göra hp igen och denna gången med ex hpguiden eller hp akademin hjälp då jag fått 1.5 innan och vill höja mig för att garanterat komma in... Men tänk om jag kommer in till hösten är då bekymret. Ska jag satsa på att plugga Hp igen å hoppas på höjning från 1.5-1.7/8, göra prövningar (har bara A och Bn...) eller hoppas at jag ändå kommer in?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    vi får i första hand Hoppas att du kommer in! Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!
    Men om "olyckan är framme" och du ej kommer in (tänk på att du kan komma in från RESERV, senare - alltså) ... då kan du under andra delen av augusti anmäla dig till högskoleprovet (innan sista anmälningsdag till högskoleprovet som i år blir 3 september 2018).
    Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar och nu i mitten på april - är det troligtvis omöjligt att anmäla sig någonstans till en prövning... det blir en riktig bekymmer om du verkligen hittar att du kan anmäla dig till prövningar någonstans redan nu...

    Mitt förslag, utifrån den info du ger i din fråga blir:
    1. i första hand hoppas på att du kommer in, för att det är inte en orimlig förväntan

    2. i andra hand planera på att senast 3 september anmäla dig till högskoleprovet

    3. i sista hand tänka på prövningar.

    Om att förbereda sig till högskoleprovet
    Vi rekommenderar att för matte-logiska delen ta hjälp av en kostnadsfri tjänst - matteboken.se/lektioner/hogskoleprov och för övrigt så hjälper det att läsa mycket på svenska och på engelska. Det går också att träna på gamla prov - studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/ova-pa-gamla-hogskoleprov

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte