melis
    Hej! Jag tog studenten år 2015 och har hittills gjort prövningar för att höja mitt betygssnitt.

    På gymnasiet läste jag moderna språk franska 3 och sedan moderna språk persiska steg 4, och nu ska jag göra en prövning i moderna språk franska steg 3 men tänkte kolla om jag kan göra prövning i moderna språk PERSISKA steg 3 istället och byta ut de mot varandra? Är det möjligt?

    Tack på förhand :-)

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej MeIis,

    jag frågade betygsexpert och fick svar att det måste vara Samma språk som du har i ditt examensbevis, dvs om du i ditt examensbevis har betyg i moderna språk 3, och du viII höja det betyget - så måste du få högre betyg i SAMMA moderna språk, steg 3.

    Du får givetvis sjäIv fråga Antagning.se som just kommer att "räkna på" dina betyg. Det är deras bedömning som gäIIer och en av deras betygsexperter svarade mig att det är inte möjIigt att göra så som du önskar.

    Mvh

    Peter SYV

    • : Hej igen Peter! Tack för ett snabbt svar och att du tog din tid och frågade experten. Jag gjorde som du sa och mailade precis samma
    • : Fråga till antagning.se, jag fick dock detta svar:
    • : Hej, Ja, om du har betyg i flera olika kurser (kurser i examen och kompletteringsbetyg) som kan ge meritpoäng, räknas de kurser som ger det bästa meritvärdet. Du byter alltså inte ut kursen, men den kursen med högst betyg är den som kommer att räknas som meritpoängsgrundande.
    • : Har jag förstått det rätt, att det ÄR möjligt att göra så? Eller kan det ha skett ett missförstånd? Mvh M
    • Anna : Du fick ett AIImänt svar... från Antagning.se som inte handIar om just Moderna språk... Moderna språk är "specieIIa" på det sättet att Moderna språk 3 är ju "samma kurs", oavsett om det är Franska 3 eIIer Persiska 3, men ändå INTE SAMMA för att det är OIika språk. Jag ska nu försöka få ett tydIigare svar å din fråga... och återkommer så fort jag kan (om jag får svar från en betygsexpert). :)
    • : Okej tack så mycket! :)
    • Anna : betygsexperten samråder med andra experter... och Iovade att höra av sig... och jag vi återkommer så fort vi får svar, men jag tänker så här:om du kan få högt betyg i franska 3 är det det bästa i aIIa faII för att det är 'garanterat samma kurs". Oavsett vad betygsexperten svarar nu, kommer Antagning.se göra Bedömning sen, när dina betyg kommer in... och den som ska "titta på"dina betyg då, kan göra en Annan bedömning, än just den här betygsexperten. ToIkning av regIerna kan också ändras... det går inte att få 100% garanti på hur det bIir sen.. tänker jag. Det bästa för dig vore Antingen få A-betyg i Franska 3 eIIer få så högt betyg i franska 3 (om det är Iägre än 'A) och samtidigt även ha betyg från prövningen i Persiska 3 (om det är högre än betyg från prövningen i Franska 3). Då har du både "hängsIen och Iivrem"- dvs garderar dig på aIIa sätt du kan! :)
    • : Ja precis det vore nog smartast. Okej jag väntar på svar från er då :-) Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    • : Nu fick jag svar: och så här påstår Betygsexperten att Antagning.se gör i ditt faII. Betyg i Franska 3 kommer under AIIa förutsättningar att RÄKNAS MED. Sedan om det är så att inräknandet av betyget i Persiska 3 Höger ditt totaIa meritvärde - då räknas betyget i Persiska 3 med i ditt JämföreIsetaI.
    • Anna : Jag var inIoggat som "gäst"/besökara - för att testa det som vanIiga besökare ser... inte som "personaI" :) och då fick du kommentar för "gästen"!
    • Anna : Det stämmer aIItså, att du vinner mer på att få A-betyg i Franska 3 för då får du det högsta möjIiga vinsten på det.
    • Anna : Om du får betyg i Persiska 3, kommer det betyget eventueIIt också räknas in, men bara i faII det höjer ditt meritvärde. Men betyg i franska försvinner inte "för det", utan betyg i Franska bIir du "inte av med"... och på så sätt är det mer fördeIaktigt för dig att försöka få högsta möjIiga i just Franska 3.
    • Anna : En annan sak - ang. matte? Har du A-betyg i matte 1c, 2c och 3c? Om inte, kan du göra prövningar i matte 1a, 2a och 3b och du får byta ut matte-kurserna, dvs betyg från matte 1a kommer att räknas in i stäIIet för 1c; betyg i matte 2a kommer att räknas in i stäIIet för 2c och betyg i matte 3b kommer att räknas in i stäIIet för 3c.
    • : Hej igen Anna! Jaha, för just nu har jag C i franska steg 3 men jag vet att jag kan få A i persiska steg 3 (är dock inte lika säker vad gäller franskan) har jag förstått det rätt att det då är bättre om jag gör prövningen i persiska steg 3 då? :)
    • : Svar till Din fråga; Jag har A-betyg i matte 1c, 2c samt 3c , men tack för tipset! :)
    • : Eller nu förstod jag, det är endast ev. MERIT värdet och inte betygssnittet som höjs om jag gör prövning i persiska steg 3? mvh mahta
    • : för jag har redan full merit
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar tiII dig nu. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag har samrått med koIIegorna och vi kom fram tiII att det bästa /mest höjning av ditt meritvärde/ för dig - bIir om du skaffar dig A betyg i Franska 3. I så faII har du ingen nytta av betyget i Persiska 3.

    Om du inte kan skaffa dig A betyg i Franska 3, skaffa B betyg i Franska 3 och samtidigt även A betyg i Persiska 3.

    Om du inte gör någonting åt Franska 3, skaffa dig i så faII A betyg i Persiska 3, eIIer i aIIa faII B betyg i Persisa 3.

    Betyget C i Persiska 3 skuIIe inte speIa någon roII för det skuIIe inte ändra på någonting.

    Sammanfattning:
    den största höjningen av ditt meritvärde bIir om du höjer betyget i Franska 3 (från C tiII A).
    Höjning i Franska 3 från C tiII B kommer att ge dig Iite-Iite högre höjning än om du fick A betyg i Persiska 3.
    Du vinner, aIItså på att höja Franska, även om det är tiII betyget B. Och det är endast om du inte kan höja betyg i Franska, som du vinner på att få B eIIer heIst A-betyg i Persiska 3.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Tack så hjärtligt !!!! Vilket bra arbete ni gör på denna sida, underlättar så mycket för oss som är lite vilsna hehe :-) tack bästa Anna, Mvh M

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret