Elif
    Hej! Jag tog studenten i somras från International Baccalaureate och siktar nu på juristprogrammet. Mina poäng räcker dock inte till det och jag funderar därför på att göra prövningar för att kunna höja mitt meritvärde. Nu till min fråga, är det möjligt att göra prövningar när man pluggat IB? Jag har ju annorlunda betygssytem samt har läst olika kurser än dem som förmodligen erbjuds att göra prövningar på, så jag är osäker på om det går ändå. Hur går det till när man gör prövningar? Fungerar det på samma sätt för IB elever? Gör jag då prov i svenska kurser som jag aldrig pluggat eller ev de svenska kurserna jag läste i pre IB? Berätta gärna om sånt man bör veta inför prövningar. Vem vänder jag mig till, hur går jag tillväga?

    Mina ämnen var Swedish A litterature HL, English B HL, German B SL, Economics HL, Biology SL, Math Studies.

    Värt att tillägga; är redan medveten om alternativen retakes, högskoleprovet samt möjligheten att prata med min gamla skola. Min fråga berör endast prövningar då jag inte kunnat få nån hjälp av någon annan gällande detta, och vill därför ha ett svar från en erfaren och kunnig syv- därför vänder jag mig till er :)

    Tack på förhand!!
    • Julia :

      Ännu ett alternativ är - Allmän kurs på en folkhögskola. Det finns allmänna kurser på i princip Alla svenska folkhögskolor. Det finns över 150 folkhögskolor. Du kan söka till alla folkhögskolor, oavsett vilken kommun du är skriven i. folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studentboende. Allmänna kurser kan även finnas på distans. Du kan söka till många olika folkhögskolor. du har en rimlig chans att på endast 2 terminer (ett läsår) få ut OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Du kommer med det omföme prövas i BF-urvalet, om du söker till en svensk högskoleutb. Du kan samtidigt prövas även i andra urvalsgrupper: HP, och betygsgruppen.

    • Julia :

      Och ännu ett alternativ är via Utvidad Juridisk Introkurs (UJIK) - som är på distans och alla som söker (behöriga) får plats; sedan är det 20 bästa i slutet av kursen som får garantiplats på Juristprogrammet på Lunds Universitet. Även om t.ex du inte vill/kan läsa på just Lunds Universitet, kan det vara bra att söka UJIK; du kan då testa på läsa juridik på högskolnivå; du kanske också - om du får plats i Lund - bestämmer dig för att ta platsen och läsa i Lund. ... Och ännu ett alternativ är att kika på Yrkeshögskoleutbildningar: Paralegal och IP-paralegal, man blir då Juridisk assistent, men man läser ändå juridik och kan jobba med juridiska frågor; yh-utbildningarna är kortare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elif;

    allmän info om vad som gäller för de som läste på IB-diploma programmet och vill söka till svenska högskoleutbildningar finns på Universitets- och högskolerådets "undersida": antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate
    och jag tror tyvärr inte att prövningar (Särskilda prövningar) på Komvux eller på prövningsenheter skulle göra ngn skillnad, formellt sett - för att det är precis som du själv skriver "olika system".
    Bra att du är medveten om "retakes" och högskoleprovs-alternativet! :)

    Det är "retakes" på en IB-skola
    eller Högskoleprovet: för att kunna prövas i HP-urvalet, som jag ändå vill rekommendera att du satsar på! Men jag kan också rekommendera ännu ett alternativ för dig att kika på - Allmän kurs på en folkhögskola: allmänna kurser på folkhögskolorna är på 3 år, heltid men om man har mycket goda förkunskaper kan man efter bara ett läsår få ut Omdöme om grundläggande behörighet; högsta omdöme som man kan få är 4.0 och det är det högsta omdöme du ska sikta på. Med omdöme prövas man i BF-urvalet
    och samtidigt, pga du aktivt läser på gymnasienivå på heltid med undervisningsspråk Svenska (vilket är det absolut vanligaste att man - på en folkhögskola - gör), så kommer du med störst sannolikhet även få högre resultat på högskoleprovet, även om du inte speciellt aktivt tränar på just Högskoleprovet (fast det kan du också göra, oavsett om du läser någonstans eller inte).

    Vänligen
    ANNA