Zahraa
    Hej!
    Jag har läst klart naturlinjen på gymnasiet förra året och jag har försökt läsa upp mina ämnen för att komma in på den utbildningen jag önskar. På gymnasiet har jag läst mer poäng än det som man söker med, dvs jag har nu över 2400 poäng exklusive gymnasiearbetet. Jag har läst upp till Franska 5 där jag fick ett D i betyg, jag har även läst engelska 7 där jag fick ett B i betyg, men jag har ej läst matte 5.

    Dock som det ser ut nu räknas engelska 7 endast som utökat och det är franskan som är inräknad i snittet. Fråga är vad kan jag göra för att få in engelska 7 inräknat istället för franska steg 5? Och jag undrar också om jag kan läsa upp andra ämnen och ersätta befintliga inom kategorin individuella val, exempelvis kan jag läsa arabiska steg 1 till steg 4 för att sedan ersätta franska steg 3 och steg 4 med arabiska steg 3 och steg 4?

    Dem jag har frågat har sagt att det inte går att byta ämnena på sättet jag nämnde ovan. Jag behöver råd över hur jag ska uttnyttja allt jag kan för att få så högt merit som möjligt för att kunna komma in i utbildningen jag vill som är läkarlinjen. Får man 2,5 merit av endast modernaspråk och engelska 7 som jag har tänkt eller behöver jag matte 5 också?

    Vad har ni för råd för mig för att jag ska klura ut det med meriter och få så högt betyg att söka in med som möjligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om man söker till läkarprogrammet med gymnasiala betyg, är det i Princip alla A betyg i alla kurser som krävs, kanske några få B-betyg ... och det går tyvärr inte byta ut kurser från Examensbeviset, förutom att det går bra att räkna in matte 1a eller 1b i stället för matte 1c och så vidare... inom matte.

    Mina förslag är: högskoleprovet och prövningar (i de kurser som ingår i ditt examensbevis); söka till folkhögskolornas allmänna linjer (försöka få högsta omdöme som är 4.0 för att prövas även i BF urvalet).

    Ang. Meritpoäng - för dig med examensbevis gäller: du uppnår max i merit genom eng 7 plus moderna språk 3&4. På så sätt behöver du inte betyg i matte 5.

    Modersmål ger inte meritpoäng, och nya kurser som ej redan ingår i ditt examensbevis, kommer inte räknas in (med undantag av dem som krävs för särskild behörighet eller dem som ger meritpoäng - du kan, alltså få betyg i ex.moderna språk (ex.arabiska)3&4 inräknade Också !!! Dvs inte i stället för de kurser du har i examensbeviset, utan Också! Som tillägg..., vilket höjer inte så mycket, tyvärr). För att höja mycket behöver du höja i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      måste bara gå in här och säga att det med att byta ut matte 1c mot en annan enklare matte "kurs" inte stämmer, har frågat runt och frågat antagningsservice specifikt, och fått svar att detta inte låter rimligt och är därför inget som är möjligt!!

    • Anna : Vi fick svar från UHR´s Betygsexpert att UHR´s betygsgruppen har godkänt möjlighet att räkna in matte 1a i stället för 1c - och så vidare--- dvs lättare mattekurs på Samma nivå, i stället för att svårare kurs. Vi har fått mail-svar om detta från UHR´s betygsexpert.